Satsa på den svenska fordonsindustrin – lyft fram bussen

2008-12-17

I ett gemensamt förslag till regeringen idag föreslår Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR), Scania AB och Volvo Bussar ett tio-punktsprogram med stimulansåtgärder för att slå vakt om den inhemska fordonsindustrin. Åtgärder som ska rädda jobben, ge en ökad kollektivtrafik, minskade koldioxidutsläpp och främja införandet av miljöanpassad och avancerad bussteknologi.

Nu har regeringen möjlighet att gynna svensk fordonsindustri och sam- tidigt satsa på åtgärder för minskad klimatpåverkan och fler jobb genom att lyfta fram den svenska fordonsindustrins program för bussar. Svensk fordonsindustri har en lång tradition av att utveckla bussar och har drift- färdiga modeller av bland annat hybridbussar. Bussen är stommen i svensk kollektivtrafik – en kollektivtrafik som våra politiker vill ska få fler resenärer och som branschens aktörer vill fördubbla till år 2020. Genom att skapa åtgärder riktade mot svensk busstillverkning och svenska bussbolag kan regeringen förena flera angelägna samhällspolitiska mål.

Därför presenterar idag BR, Scania och Volvo Bussar tio angelägna åtgärder för att öka produktionen och marknadsintroduktionen av nya bussar: 1. Sänkt fordonsskatt för bussar 2. Avskaffad fordonsskatt för nya miljöanpassade bussar under de första fem åren 3. Skatterabatt för eftermontering av avgasrening 4. Utvecklingsprogram för nya bussteknologier 5. Investeringsbidrag för nya bussar 6. Ändrade avskrivningsregler för nya bussar 7. Statlig lånefinansiering av nya bussar 8. Exportstöd till avancerad bussteknologi 9. Utred frågan om införande av en särskild skrotningspremie för bussar 10. Satsning och finansiering av BRT-system

Läs hela förslaget på http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Remisser/20081217 stimulans.pdf

För mer information: Anna Grönlund, förbundsdirektör, BR, 073-648 72 02 Edward Jobson, miljöchef, Volvo Bussar AB, 031-322 09 81 Leif Nyström, marknadsdirektör Bussar, Scania Sverige AB, 070-566 21 52

Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se