Snabbare buss istället för bil

Allt fler resenärer måste börja välja kollektivtrafik framför bilen. Men då krävs det att bussresan blir ett mer attraktivt val. Därför välkomnar Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, Transportstyrelsens förslag att höja högsta tillåtna hastighet för buss från 90 km/tim till 100 km/tim.

Transportstyrelsen har lämnat ett förslag till Regeringen om höjd högsta tillåtna hastighet för tunga bussar till 100 km/tim förutsatt att det finns bilbälten. Förslaget har gått ut på remiss från Näringsdepartementet och BR har yttrat sig över förslaget.

– Det är angeläget att fler reser kollektivt av miljö-, klimat, trängsel- och trafiksäkerhetsskäl. Att resa med buss är ett mycket säkert sätt att färdas på väg och väsentligt säkrare än med personbil. Om bilisterna överger det resandet och istället väljer bussen är det en fördel från trafiksäkerhetssynpunkt. Jag anser att denna fördel är större än de risker den föreslagna höjningen av hastighetsgränsen för buss på vårt lands säkraste vägar innebär, säger Göran Forssén, ansvarig för trygghets- och säkerhetsfrågor vid BR.

Läs BRs remissyttrande på www.bussbranschen.se

Göran Forssén, ansvarig Trygghet och Säkerhet BR
08-442 72 77 eller 070-648 29 29

Agneta Weissglas, kommunikationsansvarig BR
08-442 72 72 eller 070-648 24 00.