Statistik, matlandet och årets vinnare på Busstorget

Kom till Busstorget och ta del av aktuella frågor i bussbranschen. Torsdag 21 mars pågår aktiviteter i montern från 11.00 - 18.00. Svenska Bussbranschens Riksförbund hälsar alla varmt välkomna att besöka våra seminarier. Vi har valt ut några punkter här nedan, och hela programmet finns på www.bussbranschen.se.

12.00 Sverige – det nya matlandet
Regeringens vision är att Sverige ska bli bäst i Europa på mat. Det är en vision om god mat och upplevelser i världsklass. Hur kan bussturismen bidra till att förverkliga den visionen? Sofia Jöngren från Landsbygdsdepartementet tillsammans med två entreprenörer inom matturism diskuterar möjligheter och utmaningar för bussresearrangörer. Efteråt bjuds alla på provsmakning.

14.00 Statistik: Bussturismen i Sverige 2013
Hur ser den typiske svenske bussresenären ut? Vilka resmål ökar i popularitet och vilka trender kan man se framöver? Svenska Bussbranschens Riksförbunds Mikael Persson presenterar en ny rapport med färsk statistik kring svenskarnas turistbussresor i Sverige och utomlands. Efter rapporten följer en trendanalys med representanter från olika bussbolag och researrangörer.

17.30 Prisutdelning Årets Bussturiststad
Missa inte den spännande finalen mellan Lund, Malmö och Norrköping som är årets finalister. Vinnaren går vidare till den internationella tävlingen IRU City Trophy 2013.

Var? Torsdag den 21 mars på Busstorget, monter B08:42, TUR-mässan på Svenska Mässan i Göteborg.

Fakta om Busstorget:
Busstorget (B08:42) på TUR 2013 är en aktivitet inom ramen för Svenska Bussbranschens Riksförbunds (BR) satsning på turist- och beställningstrafik med buss. Busstorget har under många år framgångsrikt presenterat olika typer av moderna turistbussar. Det är BR tillsammans med Mercedes, Setra, Neoplan/MAN, Scania och Volvo som står bakom Busstorget.

Mikael Persson, ansvarig för turistfrågor BR, 070-602 87 20
Agneta Weissglas kommunikationsansvarig BR, 070-648 24 00