Svensken väljer turistbussen för Sverigeresor

2010-03-26

Nya siffror som Bussbranschens Riksförbund (BR) har tagit fram visar att resandet med charterbussen minskar, speciellt för utrikes resor. Däremot ses en ökning av antalet fritidsresor med buss inom Sverige. Lågkonjunkturen påverkar svenskens resor mot kortare billigare resor inom landet, vilket gör att fler väljer bilen istället för bussen, tåget eller charterflyget. Svenskarna gjorde cirka 4,3 miljoner turistresor med buss 2009. Detta kan jämföras med drygt 2 miljoner charterresor med flyg och knappt 54 miljoner turistresor med personbilen under samma år.
Marknadsandelen för charterbussen minskade från cirka 3 % 2008 till 2 % 2009. När det gäller turistresandet med expressbuss är marknadsandelen oförändrad på 3 % om man jämför 2009 med 2008. Bussens totala marknadsandel av svenskarnas turistresande har minskar från knappt 3 % 2008 till 2 % 2009. Med undantag för 2007 har trenden varit vikande de senaste tio åren. Detta och mer aktuell fakta och statistik finns att läsa i rapporten "Bussturismen i Sverige 2010 – hur har branschen klarat lågkonjunkturen" som BR idag presenterar på TUR-mässan. I Sverige är det Stockholms stad följt av Östergötland och Dalarna som är de mest populära resmålen för charterbussen. Storstäderna Stockholm och Göteborg tappar dock kraftigt i popularitet som bussresmål, medan Östergötland och Blekinge ökar. Största utlandsdestinationer för charterbussen mätt i antalet resor är Tyskland. De traditionellt populära turistmålen med charterbuss Tyskland, Danmark och Norge minskar, medan Åland och Spanien visar en kraftig ökning.
– Att resa med buss är bekvämt och socialt samtidigt som man gör en insats för både miljön och trafiksäkerheten. Bussen är också ett flexibelt ressätt som tar dig från dörr till dörr. Trots vikande marknadsandelar hoppas vi att det är fler som upptäcker fördelarna att resa med buss, sa Markus Jansson när han presenterade siffrorna under ett seminarium på TUR-mässan i Göteborg. Bussen är det mest miljöanpassade färdmedlet på våra vägar. När det gäller klimatpåverkan genom koldioxidutsläpp är bussen 10 gånger bättre än bilen per personkilometer. Vid internationella resor är bussen på många sträckor det mest miljöanpassade färdsättet. Rapporten finns att hämta på http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Rapporter/Bussturism%2 0mars%202010%20ny.pdf. För mer information kontakta: Markus Jansson, ansvarig för turismfrågor på BR, 070-648 29 29 Helena Gibson Ek, informationsansvarig BR, 070-648 24 00

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se