Vägen till ett energieffektivare Sverige går via ökad busstrafik

2008-11-18

Energieffektiviseringsutredningen presenterar idag sitt slutbe- tänkande "Vägen till ett energieffektivare Sverige". Utredningen lyfter upp en ökad kollektivtrafiks betydelse för energieffektivi- seringen och minskade utsläpp av växthusgaser. Utredningen understryker att det gäller både buss- och spårtransporter. – Det är högst olyckligt att utredningen föreslår en höjning av dieselskatten med 75 öre utan att undanta busstrafiken. Det är viktigt att i den föreslagna konsekvensanalysen belysa effekterna av höjd fossilskatt för kollektivtrafiken. BR har tidigare i en skrivelse till regeringen krävt en sänkning av dieselskatten med 99 öre, i enlighet med EU:s regelverk, i syfte att gynna kollektivtrafiken. För en ökad kollektivtrafik, konstaterar utredningen, är viktig för en energieffektivisering av transportsektorn. Bussen står idag för 70 procent av kollektivtrafiken. Varför ska då busstrafiken straffbeskattas?, kommenterar Anna Grönlund, förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR).
– Däremot är det glädjande att utredningen inte föreslår införande av kilometerskatt för busstrafik, utan endast för godstrafiken, säger Anna Grönlund. Vidare föreslås att regelverket för förmånsbeskatt- ning och reseavdrag ses över för att bli mer färdmedelsneutralt – något som vi inom bussbranschen länge efterfrågat. Utredningen lyfter också fram infrastruktur-, trafik- och bebyggelse- planeringen betydelse för energieffektiviseringen. För att öka energi- effektiviseringen föreslår även utredningen en rad förslag för att öka forskning och utveckling. Särskilt viktigt är satsningen på elektrifie- ringen av fordonsparken. Här framhålls särskilt industrins utveckling av hybridbussar som en viktig del av energieffektiviseringen. – Det är bra att utredningen inte föreslår att en förstärkt koldioxid- komponent i fordonsbeskattningen drabbar busstrafiken utan en- bart personbilar. Däremot ska tydligen de föreslagna stränga ut- släppskraven på koldioxid drabba busstrafiken utan hänsyn till att bussen kan transportera mångdubbelt fler resenärer än bilen per liter bränsle, vilket återigen missgynnar kollektivtrafiken på bekost- nad av privatbilismen, säger Anna Grönlund. Mer information: Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 08-442 72 75, 073-648 72 02 Helena Gibson Ek, informationsansvarig BR, 08-442 72 72, 070-648 24 00 Göran Hallén, utredare BR, 08-442 72 78, 070-648 55 99

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för buss- trafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens in- tressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se