Vilken stad blir Årets Bussturiststad 2013?

Är din hemstad bäst i Sverige på att underlätta för turistbuss­trafiken? Var ses turistbussar som en möjlighet istället för ett problem? Har du erfarenheter av en stad som satsar på att ge turistbussarna det utrymme de behöver?

I mars 2013 utses Årets Bussturiststad på TUR-mässan i Göteborg och nu är det hög tid att nominera de städer som arbetar bäst och mest för landets turistbusstrafik. Och alla kan göra sitt för att just deras favoritbusstad vinner!

Priset belönar den stad eller kommun som bäst arbetat för att skapa goda möjligheter för bussturismen och som fungerar som ett gott exempel. Utmärkelsen understryker att städer och kommuner som underlättar för bussturism kan se fram mot utdelning i form av tillväxt inom den lokala besöksnäringen.

– I våras presenterade vi statistik som visar att bussturismen nu ökar för första gången på flera år. Genom att ta till vara på möjligheten att locka en ökande skara bussresenärer till sin destination gynnar både resenärerna och de lokala företagen på orten, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör för Bussbranschens Riksförbund (BR). Vi vill uppmärksamma de kommuner som insett detta och arbetar aktivt för att gynna besöksnäringens blodomlopp. Städer som redan idag underlättar för turistbussar kommer att vara bäst på att locka till sig framtidens inhemska och internationella turism.

För att kunna nomineras till Årets Bussturiststad ska följande kriterier vara uppfyllda:

Strategi och samverkan:

Kommunen tar hänsyn till inkommande busstrafik i sin strategiska plan, för en strukturerat och kontinuerlig dialog med representanter för bussbranschen och har under de senaste två åren satsat på konkreta åtgärder som förbättrat situationen för bussturismen.

Infrastruktur:

Kommunen satsar på funktionalitet vid terminaler och bytespunkter, har kollektivkörfält för yrkesmässig busstrafik, volym på kort- och långtidsparkering för turistbussar och satsar på tillgänglighet för kommunens besöksmål och hotell.

Information:

Satsar på information till bussföretag och researrangörer, information till allmänheten om hur man tar sig med buss till kommunen samt information på flera språk.

Den som vill nominera sin favoritstad gör detta på www.bussbranschen.se. Sista dag för nominering är den 1 februari 2013.

Fakta:

Årets Bussturiststad är den svenska delen av den internationella vägtransportorganisationen IRUs tävling IRU City Trophy. Den svenska vinnaren får representera Sverige i tävlingen om bästa bussturiststaden är världen i oktober 2013.

Utmärkelsen har hittills vunnits av Stockholm (2009), Helsingborg (2010) och Jönköping (2011). Stockholm vann även den internationella IRU City Trophy 2009.

År 2012 kunde ingen vinnare utses då de nominerade städerna inte fullt ut uppfyllde tävlingens kriterier.

Juryn består av Monica Frisk, Helsingborg Business Region, Einar Tufvesson, Trafikverket, Anders Örnevall, tidningen Res- och Trafik Forum, Mehdi Ghararachedagi, Strömma Buss samt Mikael Persson, Svenska Bussbranschens Riksförbund.

Fullständig information om den svenska tävlingen finns på www.bussbranschen.se/Aktuellt/

För mer information kontakta:

Anna Grönlund, Förbundsdirektör, BR, 073-648 72 02
Helena Gibson Ek, Kommunikationsansvarig BR, 08-442 72 72 eller 070-648 34 00