Swedish Meats blir Sveriges Djurbönder

Report this content

Swedish Meats stämma beslutade att inte bara ändra inriktning utan också att byta namn. Det nya namnet är Sveriges Djurbönder. Till ny ordförande för föreningen, som organiserar en majoritet av Sveriges nöt-, gris- och lammproducenter, har utsetts Otto Ramel från skånska Övedskloster.

– Det känns väldigt bra att vår förening har fått ett namn som stämmer väl överens med vilka vi är, säger Otto Ramel. Vi samlar en majoritet av Sveriges Djurbönder och vi har nu fått ett tydligt mandat att driva djurböndernas frågor i samhället. Sveriges Djurbönder har 17 000 medlemmar över hela Sverige och har tillsammans med finska bönder omkring 80 procent av rösterna i HKScan som i sin tur äger Scan AB, Sveriges största kött- och charkföretag. Sveriges djurbönder har tappat marknadsandelar till importen ända sedan EU-inträdet 1995. I år importeras för första gången mer än 50 procent av det nötkött vi äter i landet. Också det svenska grisköttet har tappat stort till importen. – Det är absolut nödvändigt att vi lyckas vända den här utvecklingen. Vi vet att svenska konsumenter helst vill ha svenskt kött. Det är helt orimligt att svenska bönder, med hårda krav på djuromsorg och miljö, ska tappa marknadsandelar till kött som producerats långt under svenska lagkrav. För att lyckas måste vi snarast få upp lönsamheten och investeringsviljan bland svenska djurbönder, säger Otto Ramel. Otto Ramel driver Övedskloster utanför Sjöbo och har tidigare varit ordförande i Lantmännen och suttit i LRFs förbundsstyrelse. Han har också suttit som vice ordförande i Skånemejeriers styrelse. På Övedskloster fanns tidigare mjölkkor, men huvudinriktningen idag är växtodling och skog. En besättning om ett 30-tal köttdjur är under uppbyggnad. Ny i Sveriges Djurbönders styrelse är också Annika E Nygård. Anniqa E Nygård har sin gård utanför Flarken i Västerbotten där hon förutom växtodling och skog har 250 suggor i integrerad produktion. Anniqa E Nygård sitter i LRFs förbundsstyrelse sedan 2004 och är ordförande i rådgivningsföretaget Svenska Pig. För ytterligare information, kontakta: Per Thunell, vd Sveriges Djurbönder, telefon: 076 – 129 81 83 Otto Ramel, ordförande Sveriges Djurbönder, telefon: 070 – 314 09 75