Är semester lyx på svenska apotek?

Sveriges Farmaceuter inleder idag en kampanj för apoteksfarmaceutens rätt till 4 veckors sammanhängande sommarsemester. Följ kampanjen på www.facebook.com/4veckor.

Den här veckan drar Sveriges Farmaceuter igång kampanjen 4 veckor.

- Vi tycker att våra apoteksanställda medlemmar ska ha rätt till fyra veckors sammanhängande sommarsemester och att fritt få önska semesterperiod. Så ser det inte ut idag, säger Christer Borg som är förhandlingschef på Sveriges Farmaceuter.

Nu är apoteken inne i en intensiv fas av sin semesterplanering.

- Många farmaceuter på apotek upplever att man ständigt ger och ger, men sällan får något tillbaka. Man ställer upp med kort varsel och jobbar extra, tar extra stängningar, täcker upp för varandra vid sjukdom och vård av barn, men när sommaren kommer får man ofta inte ens önska den semester man vill ha, säger Christer Borg.

En nyligen genomförd undersökning visar att:

• 1 av 3 farmaceuter på apotek fick förra året inte fritt ange önskemål om sin sommarsemester
  • Endast en tredjedel fick fyra veckors sammanhängande sommarsemester, dock inte alltid enligt önskemål

Sveriges Farmaceuter tycker att apoteken ska:

• budgetera för extra farmaceuter under sommaren
  • i god tid planera för semestern och annonsera efter farmaceutvikarier
  • förändra öppethållande
  • eventuellt semesterstänga
  • erbjuda ekonomisk eller annan kompensation till de farmaceuter som är beredda att flytta sin semester för att få ihop driften
  • erbjuda kompensation till de farmaceuter som är beredda att lånas ut till andra apotek/orter
  • samarbeta med andra apotek på orten

Sveriges Farmaceuter inleder idag en kampanj för apoteksfarmaceutens rätt till fyra veckors sammanhängande sommarsemester. Följ kampanjen på www.facebook.com/4veckor

Christer Borg, förhandlingschef 0709-39 99 03
Mia Lindström, presskontakt 0709-39 99 12

Sveriges Farmaceuter är en partipolitiskt obunden och ideell organisation som grundades 1903 och har cirka 7000 medlemmar. Vår uppgift är att utveckla och marknadsföra farmaceuternas kompetens och stärka farmaceuternas professionella villkor. Sveriges Farmaceuter tillhör Saco.