Arbetssituationen på apotek centralt i avtalsförhandlingar

Idag träffar Sveriges Farmaceuters förhandlingsdelegation arbetsgivarparterna Svensk Handel och Almega för att utbyta avtalsyrkanden inför kommande förhandlingar om nya avtal för förbundets apoteksanställda medlemmar. Den alltmer försämrade arbetssituationen för farmaceuter på Sveriges apotek ligger till grund för våra yrkanden.

Förbundets apoteksanställda medlemmar vittnar om att det har skett en försämring av farmaceuternas arbetsmiljö och arbetssituation.

Med detta som utgångspunkt lägger vi fram yrkanden i syfte att förbättra villkorsavtalen på bland annat följande områden;

•   Arbetstid och schemaläggning – ”lagt schema gäller”

•   Möjlighet till ordentliga raster och pauser

•   Möjlighet till fyra veckors sammanhängande sommarsemester

– En övergripande ambition måste vara att förlägga arbetstiden så att den anställde kan förena arbete med familjeliv och socialt liv, säger Christer Borg, förhandlingschef på Sveriges Farmaceuter.

Vidare vill vi se tydligare kriterier i löneavtalet med bedömningsgrunder som mer tar sikte på farmaceutens roll. Vi vill också att apoteksanställda farmaceuter får relevant kompetensutveckling med fokus på farmaci.

– Ett antal yrkanden följer med från 2013 års förhandlingar. Utvecklingen på dessa områden har dessvärre varit allt annat än positiv. Medlemmar berättar om en försämrad arbetssituation med långa pass och hur man förväntas byta pass och arbetsplats med kort varsel. De har det rörigt! Nu måste förbundet trycka på ordentligt, säger Christer Borg.

Parterna har planerat ett antal förhandlingstillfällen fram till slutet av april med ambitionen att ha nya apoteksavtal klara den 1 maj 2016.

Christer Borg, förhandlingschef 0709-39 99 03

Mia Lindström, presskontakt, 0709, 39 99 12

Sveriges Farmaceuter är en partipolitiskt obunden och ideell organisation som grundades 1903 och har cirka 6500 medlemmar. Vår uppgift är att utveckla och marknadsföra farmaceuternas kompetens och stärka farmaceuternas professionella villkor. Sveriges Farmaceuter tillhör Saco.