Bodil Lidström är Årets farmaceut och Fredrika Ekborg är Årets farmacistudent

Bodil Lidström, farm dr och leg apotekare arbetar på E-hälsomyndigheten. Hon får utmärkelsen Årets Farmaceut bland annat för sitt arbete med att utveckla stöd och metoder för att optimera läkemedelsanvändning bl a genom att utveckla tjänsten Läkemedelsgenomgångar.

– Det är roligt att läkemedelsanvändning uppmärksammas. Jag blev väldigt överraskad och glad över det här priset, säger Bodil Lidström.

Bodil Lidström är 60 år och bosatt i Uppsala.

Hon har utvecklat stöd och metoder för att optimera läkemedelsanvändning bl a genom att utveckla tjänsten Läkemedelsgenomgångar på Apoteket AB.

Bodil Lidström har också framgångsrikt arbetat med att anpassa ett receptexpeditionsstöd till svenska förhållanden i form av Elektroniskt expeditionsstöd (EES) på e-Hälsomyndigheten.

– Bodils insatser visar tydligt på hur farmaceuter genom samverkan bidrar till att skapa bättre förutsättningar för att främja patientsäkerhet och en bättre läkemedelsanvändning, säger Kristina Niemi, förbundsdirektör för Sveriges Farmaceuter.

Fredrika Ekborg blir den första att få det helt nyligen instiftade priset Årets farmacistudent. Hon är 24 år och går sista året på apotekarprogrammet i Göteborg. Hon tilldelas utmärkelsen för sitt arbete med utbildningskvalitet på hela fakulteten generellt och sitt arbete med en bättre apotekarutbildning specifikt.

– Jag är glad för priset och ser det som en bekräftelse på att jag gjort bra saker, säger Fredrika Ekborg.  Hon menar att priset är ett lovvärt initiativ av förbundet och att det finns många studenter som gör stora insatser under sin utbildningstid som är värda att uppmärksammas.

Bodil Lidström, 010-458 62 48, bodil.lidstrom@ehalsomyndigheten.se
Fredrika Ekborg, 070-672 66 11 fredrika.ekborg@gmail.com