Idag byter vi namn till Sveriges Farmaceuter!

Den 15 mars byter Sveriges Farmacevtförbund namn till Sveriges Farmaceuter.

– Med det nya namnet signalerar vi ännu tydligare var farmaceuten som akademiker har sin professionella och fackliga hemvist, säger förbundets ordförande Thony Björk.

Farmaceuterna är experter på läkemedel - i hela kedjan från tillverkning till expediering. Professionens intåg i hälso- och sjukvården och hur det kan komma att förbättra patientsäkerhet och läkemedelsanvändning, står högt på förbundets dagordning.

– Vi vet att farmaceutens kompetens - när den används rätt - leder till förbättrad läkemedelsanvändning och ökad patientsäkerhet och på sikt besparar stora kostnader, både för samhället och för den enskilde. Idag kostar den felaktiga läkemedelsanvändningen ca 10 miljarder kronor och därtill dör ca 3000 patienter årligen till följd av den, säger Thony Björk.

Sveriges Farmaceuter finns på apotek, inom läkemedelsindustri, inom offentlig sektor och som egna företagare. Förbundets medlemmar märker satsningen på professionsfrågan på olika sätt till exempel genom det nya programmet för kompetensutveckling.

– Det är glädjade att så många uppskattar vår satsning på poängsystemet FOKUS där förbundets medlemmar kan samla kompetensutvecklingspoäng. Det är ett helt unikt system för farmaceuter i Sverige, säger Thony Björk.

Kontakt: Mia Lindström, presskontakt 0709-39 99 12, mia.lindstrom@sverigesfarmaceuter.se eller Thony Björk, förbundsordförande 0709-39 99 01, thony.bjork@sverigesfarmaceuter.se

Sveriges Farmaceuter är en partipolitiskt obunden och ideell organisation som grundades 1903 och har drygt 7 100 medlemmar. Vår uppgift är att utveckla och marknadsföra farmaceuternas kompetens och stärka farmaceuternas professionella villkor. Sveriges Farmaceuter tillhör Saco.