Regeringen missar chans till ökad patientsäkerhet och minskat krångel på apotek

Regeringen har valt att inte att gå vidare med apoteks- och läkemedelsutredaren Sofia Wallströms förslag om förlängda prisperioder i generikasystemet och möjlighet att byta ut det förskrivna läkemedlet mot ett som expedierats tidigare.

– Olyckligt att regeringen väljer att inte lyssna på apoteksbranschen och professionen och inte tar chansen att underlätta för apoteken, menar Sveriges Farmaceuters ordförande Thony Björk.

Två viktiga förslag i Sofia Wallströms delbetänkande ”Pris, tillgång och service – fortsatt utveckling av läkemedels- och apoteksmarknaden” avvisas av regeringen. Det framgår av den lagrådsremiss som offentliggjordes i måndags.

Dels fanns ett förslag som skulle möjliggöra för farmaceuter att kunna byta ut det förskrivna läkemedlet mot ett som tidigare har expedierats för att en patient ska kunna få samma produkt under hela receptets giltighetstid, dels la utredaren fram ett förslag om förlängda prisperioder i generikasystemet.

– Om förslaget om längre perioder hade blivit verklighet, så skulle det ha underlättat för apotekens lagerhållning och dessutom minskat krånglet på apoteken, säger Thony Björk, ordförande i Sveriges Farmaceuter.

Det generiska utbytet ställer till särskilda problem för de grupper som kan ha svårt att hantera flera olika läkemedel som har olika utseende och namn men som innehåller samma aktiva ämne och används för samma sjukdom. Här är risken för felaktigheter och dubbelmedicinering uppenbar.

– Farmaceuterna på apoteken ägnar ofantligt mycket tid åt att förklara generikasystemet för kunderna. Det är tid som skulle kunna ägnas den livsviktiga läkemedelsrådgivningen istället, säger Thony Björk.

Sveriges Farmaceuter har tidigare föreslagit att patienten bör få möjlighet att få samma läkemedel inom förmånen så länge receptet är giltigt.

Kontakt: Mia Lindström, presskontakt 0709-39 99 12 eller Thony Björk, förbundsordförande 0709-39 99 01.

Sveriges Farmaceuter är en partipolitiskt obunden och ideell organisation som grundades 1903 och har drygt 7 100 medlemmar. Vår uppgift är att utveckla och marknadsföra farmaceuternas kompetens och stärka farmaceuternas professionella villkor. Sveriges Farmaceuter tillhör Saco.