Så når vi en nollvision för läkemedelsrelaterade problem

Sveriges Farmacevtförbunds fullmäktige antog vid sitt fullmäktige den 19-20 november en Nollvision för läkemedelsrelaterade problem.

- De senaste dagarnas debatt visar att frågan om läkemedelsrelaterade problem (LRP) är både aktuell och viktig att lösa. Förbundets vision är att ingen ska skadas eller dö av sina läkemedel och att samhället bättre ska ta tillvara den resurs som farmacevterna, receptarierna och apotekarna, utgör, säger förbundsordförande Thony Björk i en kommentar.
Läkemedelsrelaterade problem kan definieras som en händelse eller omständighet som rör en patients användning av läkemedel och som har gjort, eller skulle kunna göra, att patienten inte får avsedd nytta av sitt läkemedel.
Felaktig användning av läkemedel orsakar i bästa fall sämre eller ingen effekt men i andra fall skador och i värsta fall dödsfall. Enligt Socialdepartementets förstudie till en ”Nationell läkemedelstrategi ”uppskattas att 6-16 procent av alla sjukhusinläggningar är orsakade av LRP och att nästan 3 000 personer årligen dör på grund av felaktig läkemedelsanvändning.

Med nedanstående förslag kan vi nå en nollvsion:
• Skapa incitament för farmacevtiska tjänster av hög kvalitet som underlättar och uppmuntrar patienten att ta sina läkemedel på rätt sätt, och som därmed förbättrar patientens möjlighet att ta ansvar för sin egen läkemedelsanvändning.
• Ge patienten kontroll över sina journaler. Patienten bör själv få kontroll över sina journaler och information rörande hans/hennes vård inklusive läkemedel, att dela med t ex de farmacevter, läkare eller sjuksköterskor som han/hon anser bör ha rätt att se dem.
• IT-systemen måste stödja det dagliga arbetet. Alla informationssystem i vårdkedjan (t ex för förskrivare och apotek) måste bygga på samma information, t ex interaktionskontroller och uppgifter om maxdoser, och hämtas från godkänd dokumentation för läkemedlen.
• Inför öppna jämförelser mellan apotekskedjorna för att öka kvalitetskonkurrensen, liknande jämförelserna inom sjukvården mellan olika landsting .
• Läkemedelsverket bör ansvara både för tillståndsgivning och kontroll av försäljning i butik med möjlighet till såväl sanktioner som indragna tillstånd för den som inte följer reglerna.
• Öka informationssatsningar till ungdomar med de medier och det tilltal som ungdomar använder.
• Patienter som använder minst fem läkemedel kontinuerligt eller är i behov av särskilt stöd, får rätt till en årlig läkemedelsgenomgång genomförd med tillgång till farmacevtisk och/eller farmakologisk kompetens.
• Team bildas på äldreboende, gruppboenden och andra former av särskilda boenden där apotekare ingår, med uppgift att utbilda övrig personal, som sedan har lättare att se tecken hos en patient som kan bero på felaktig läkemedelsanvändning.
• Med bättre och fungerade IT-stöd kan de läkemedelsrelaterade problemen minska vid byte av vårdform.
• Koppla graden av ersättning till landstingen till graden av uppfyllelse av nationella riktlinjer.
• Ge patienten rätt att få snabb tillgång till bästa tillgängliga läkemedelsterapi.

Kontakt: Malin Schiratzki, presskontakt 0709-39 99 12 eller Thony Björk, förbundsordförande 0709-39 99 01.

Sveriges Farmacevtförbund är en partipolitiskt obunden och ideell organisation som grundades 1903 och har drygt 7 500 medlemmar. Sveriges Farmacevtförbund tillhör SACO. www.farmacevtforbundet.se