Socialstyrelsen riskerar patientsäkerheten på apotek

Vi ser patientsäkerhetsrisker med att Socialstyrelsen beviljar europeiska apotekstekniker receptarielegitimation. De åläggs i praktiken samma ansvar för en expedition som en legitimerad apotekare eller en legitimerad receptarie.

Apotekstekniker från Tyskland (PTA), Holland och Danmark (farmakonom) har av Socialstyrelsen beviljats receptarielegitimation i Sverige. En tysk apotekstekniker (PTA) fick nyligen avslag på sin ansökan om receptarielegitimation men med öppning för kompensationsåtgärd såsom farmakologiprov eller anpassningsperiod.

I Sverige har vi som enda land i Europa en unik situation där receptarielegitimation och apotekarlegitimation har samma behörighet avseende yrkesverksamhet på apotek. Det innebär att genom att t ex bevilja tyska apotekstekniker (PTA) receptarielegitimation i Sverige ger vi dessa samma behörighet som både svenska apotekare har i Sverige och som tyska apotekare har i Tyskland trots en avsevärd skillnad i utbildningsnivå och kunskapsnivå.

När europeiska apotekstekniker beviljas receptarielegitimation i Sverige ger vi också dessa teoretiskt formell behörighet att, i enlighet med Nordiska samarbetsöverenskommelsen, arbeta som receptarier i Finland och Norge. Den norska myndigheten för utfärdande av legitimationer har emellertid tydligt uttalat att apotekstekniker från nämnda länder inte uppfyller de krav som ställs för att en receptarielegitimation skulle beviljas i Norge.

Genom att bevilja europeiska apotekstekniker receptarielegitimation i Sverige riskerar vi också att kraftigt sänka kompetensen på svenska apotek, då många apotek under vissa öppethållandetimmar bemannas med endast en farmaceut. I det fall denne i grunden är en PTA, finns uppenbara patientsäkerhetsrisker.

Sveriges Farmaceuter bjuder därför in berörda myndigheter och parter samt representanter för den internationella farmacin till ett dialogmöte den 8 maj om den uppkomna situationen.

Kontakt:

Kristina Fritjofsson, ordförande 0709-39 99 01

Kristina Niemi, förbundssekreterare 0709-39 99 05

Mia Lindström, presskontakt 0709-39 99 12

Sveriges Farmaceuter är en partipolitiskt obunden och ideell organisation som grundades 1903 och har cirka 7000 medlemmar. Vår uppgift är att utveckla och marknadsföra farmaceuternas kompetens och stärka farmaceuternas professionella villkor. Sveriges Farmaceuter tillhör Saco.