Välkommet förslag om paracetamol på apotek

Läkemedelsverket föreslår idag att receptfria tabletter med paracetamol inte längre ska få säljas på andra försäljningsställen än apotek efter den 1 mars 2015.

Att Läkemedelsverket föreslår denna begränsning signalerar tydligt att paracetamol inte är ett riskfritt preparat och tydliggör dessutom behovet av den farmaceutiska kompetensen, menar Sveriges Farmaceuter.

Bakgrunden till förslaget från Läkemedelsverket är en ökning av antalet förgiftningsfall de senaste åren där man kan se ett samband med den ökade tillgängligheten.

– Det är glädjande nyheter. Att Läkemedelsverket föreslår denna begränsning signalerar tydligt att paracetamol inte är ett riskfritt preparat och tydliggör dessutom behovet av den farmaceutiska kompetensen, säger Sveriges Farmaceuters ordförande Thony Björk.

Redan inför omregleringen av apoteksmonopolet varnade Sveriges Farmaceuter för riskerna med att göra preparat som innehåller paracetamol alltför tillgängligt.

Riskerna med paracetamol är kända sedan länge och det finns många vetenskapliga studier publicerade som tydligt visar att paracetamol i hög dosering medför risk för allvarliga biverkningar och till och med död.

– Genom att endast tillåta försäljning via apotek kan farmaceuten ge kunden råd och korrekt information om läkemedlet. Man skulle även ytterligare kunna skärpa reglerna genom att tillåta maximalt en förpackning per köptillfälle. Det sänder signalen att intag av paracetamol i stora mängder är riskfyllt, säger Thony Björk.

Sveriges Farmaceuter vill dessutom ha ett förändrat tillståndsförfarande vad gäller försäljning av receptfria läkemedel utanför apotek, och inte som idag bara en anmälan till Läkemedelsverket.

– Förslaget innebär ett steg mot en säkrare läkemedelsanvändning, avslutar Thony Björk.

Kontakt: Thony Björk, förbundsordförande 0709-39 99 01 eller Mia Lindström, presskontakt 0709-39 99 12.

Sveriges Farmaceuter är en partipolitiskt obunden och ideell organisation som grundades 1903 och har ca 7 000 medlemmar. Vår uppgift är att utveckla och marknadsföra farmaceuternas kompetens och stärka farmaceuternas professionella villkor. Sveriges Farmaceuter tillhör Saco.