Brott mot våra etiska regler ger uteslutning!

Report this content

Sveriges Fastighetsägare om svarthandeln Brott mot våra etiska regler ger uteslutning! Om anklagelserna om svarthandel i gårdagens TV-program "Uppdrag granskning" är riktiga kommer de berörda fastighetsägarna att uteslutas ur vår organisation, säger Bengt Nyman, VD i Sveriges Fastighetsägare. Sveriges Televisions "Uppdrag granskning" har i ett program tagit upp frågan om svarthandel med lägenheter. Sveriges Fastighetsägare har under ett antal år arbetat intensivt mot svarthandel med lägenhetskontrakt. Arbetet har framförallt bedrivits inom Stockholms Fastighetsägareförening. Det är därför med bestörtning som organisationen tagit del av uppgifterna i TV-programmet. Sveriges Fastighetsägare har etiska regler som ska efterföljas av medlemmarna. Ansvarsnämnderna på regional nivå och Etiska nämnden på central nivå bevakar efterlevnaden av de dessa regler. Brott mot de etiska reglerna är skäl för uteslutning. I programmet pekas några fastighetsägare ut som säljare. De utpekade är medlemmar i Stockholms Fastighetsägareförening och Sveriges Fastighetsägare Mellansverige. Vi ser mycket allvarligt på detta. Ansvarsnämnderna i de föreningar som berörs kommer omedelbart att ta upp anklagelserna som ärenden i nämnden. Vi kommer att fortsätta att arbeta mot svarthandel av lägenheter i olika former och skulle ha önskat att även Hyresgästföreningen gjort några ansträngningar i den riktningen. Den stora andelen svarta affärer görs ju utan tvekan mellan hyresgäster i samband med byten. - Många medlemmar lägger ned timmar och dagar på att granska byten. Ett arbete som ofta visar sig vara bortkastat efter prövning i hyresnämnden, säger Bengt Nyman. - Eftersom svarthandeln delvis beror på bostadsbrist måste vi få igång nyproduktionen av hyresrätter. Men svarthandeln i framförallt Stockholms innerstad är också en konsekvens av ett system med hyror som är avsevärt lägre än vad hyresgästerna är beredda att betala. - Riksdag och regering måste ta bostadsbristen och konsekvenserna av denna på allvar, det går inte längre att skjuta problemen ifrån sig. De politiska låsningarna drabbar allt för många just nu, det visar om inte annat gårdagens granskning, avslutar Bengt Nyman. För ytterligare information, kontakta Sveriges Fastighetsägares VD Bengt Nyman, 08-613 57 10 eller informationschef Erik von Hofsten, 070-813 57 20. Sveriges Fastighetsägares etiska regler finns på www.svefast.se, under God sed&Etik ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/20/20020320BIT01200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/20/20020320BIT01200/wkr0002.pdf