Report this content

Fastighetsägarna i öppet brev till hyresgästernas nya ledning: Låt oss tillsammans utveckla hyresrätten! Det finns betydande partipolitiska bindningar kring frågor om hyresmarknadens utveckling. Hyresgäster och fastighetsägare måste därför själva gemensamt ta ett ansvar för att åstadkomma en förändring. Det skriver Bernt Johansson och Bengt Nyman, ordförande respektive VD i Sveriges Fastighetsägareförbund, i ett öppet brev till den nytillträdande ledningen för hyresgästorganisationen i dagens Göteborgs-Posten. I brevet bjuder Bernt Johansson och Bengt Nyman in den nytillträdande ledningen för hyresgästorganisationen till diskussioner om förutsättningarna för att stärka hyresrättens ställning på framtidens bostadsmarknad. Dessa diskussioner skulle förslagsvis ha som utgångspunkt att: * Stärka hyresrätten som upplåtelseform, i första hand genom att den får sådana villkor som accepteras för andra upplåtelseformer. "Valfrihet för individen" bör vara ledstjärna istället för dagens samhälleliga regleringar. * De boendes värderingar måste få komma till uttryck i hyressättningen - på motsvarande sätt som på egnahems- och bostadsrättsmarknaderna. * Skapa neutralitet mellan boendeformer, vilket bland annat innebär att fastighetsskatten måste slopas. - Tiden är mogen att låta de enskilda hyresgästernas efterfrågan i större utsträckning styra utvecklingen, skriver Bernt Johansson och Bengt Nyman. Då kan landet få en hyresmarknad med samma gynnsamma utveckling som vi ser på andra områden som avreglerats till kundernas fördel. Vi vill låta den skaparkraft och mångfald som skulle kunna känneteckna en samverkan mellan fastighetsägare och hyresgäster få komma till sin rätt. För ytterligare information kontakta gärna Bengt Nyman, VD i Sveriges Fastighetsägareförbund, tfn 0297-504 04. Sveriges Fastighetsägare är intresseorganisationen för landets privata fastighetsägare som äger och förvaltar 710 000 hyresbostäder och merparten av alla kommersiella fastigheter. Nära 20.000 fastighetsägare är medlemmar i organisationen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/02/20000602BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/02/20000602BIT00010/bit0002.pdf