Ny undersökning visar: Sverige har Europas högsta byggmoms

Report this content

Ny undersökning visar: Sverige har Europas högsta byggmoms Sverige har Europas högsta byggmoms. Det visar en stor undersökning som Sveriges Fastighetsägareförbund genomfört i 19 europeiska länder tillsammans med den internationella fastighetsägareorganisationen UIPI. - Byggmomsen slår mycket hårt mot den svenska nyproduktionen av lägenheter, säger Bengt Nyman, VD för Sveriges Fastighetsägareförbund. Det kostar idag ca en miljon kronor att producera en normal trerumslägenhet i ett flerbostadshus. En femtedel av denna kostnad är moms. I kombination med att Sverige har bland Europas högsta beskattning även i övrigt av hyresfastigheter - t ex genom fastighetsskatten - är det inte underligt att de svenska boendekostnaderna idag är bland de högsta i världen och att nybyggnationen av hyreslägenheter i stort sett står stilla. Fastighetsägareförbundet undersökning omfattar 14 EU-länder och 5 europiska länder utanför EU. Den visar att de nordiska länderna ligger i topp när det gäller byggmomsen och med Sverige och Danmark allra högst. Land Byggmoms 1.Sverige 25 % 2.Danmark 25 % 3.Norge 23 % 4.Finland 22 % 5.Belgien 21 % 6.Frankrike 20,6 % 7.Italien 20 % 8.Österrike 20 % 9.Slovenien 19 % 10.Grekland 18 % I till exempel Tyskland är byggmomsen endast 15 % och i Storbritannien 17,5 %. Två länder - Polen och Cypern - har ingen byggmoms alls. - Ska vi få igång nyproduktionen av hyresrätter och kunna hålla hyrorna på en nivå som de boende klarar av, måste momsen i Sverige sänkas till mellaneuropeisk nivå, anser Bengt Nyman. *** För ytterligare information, kontakta gärna VD Bengt Nyman, tfn 0708-80 1153 eller informationschef Erik von Hofsten, 070-813 57 20. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT00780/bit0002.pdf