Sveriges Fastighetsägare om utvärderingen av bruksvärdesystemet

Report this content

Sveriges Fastighetsägare om utvärderingen av bruksvärdesystemet: Tillsätt en ny, opartisk utredning! Sveriges Fastighetsägare kräver att det tillsätts en ny opartisk offentlig ut- redning av bruksvärdesystemet. Organisationen har dessutom beslutat att bidra ekonomiskt till Institutet för bostadsforskning vid Uppsala Universitet att göra en mer allsidig utredning. Det skriver Sveriges Fastighetsägare i ett kritiskt remissvar till den utvär- dering av bruksvärdesystemet som SABOs VD Bengt Owe Birgersson gjort på rege- ringens uppdrag. Organisationen anser att utredaren inte på ett allsidigt och objektivt sätt redovisat sakförhållandena, t ex när det gäller bristerna i reglerna för de kommunala bostadsföretagens hyressättning. Utredaren bortser också från många välkända missförhållanden som t ex svarthandel, långa bostadsköer, ombildning till bostadsrätter och den obefintliga nybyggnationen som uppstått som en följd av skevheter i hyressättningen. - Bristerna i Birgerssons utredning kan enligt oss inte förklaras på annat sätt än att utredaren saknat intresse av att kritiskt granska den sektor där han själv har en ledande roll, säger Bengt Nyman, VD för Sveriges Fastighets- ägare. Bristerna i utredningen är så stora att utredaren inte kan anses ha fullgjort sitt uppdrag, fortsätter Nyman. Vi kommer därför själva att bidra till ökade kunskaper genom ett forskningsuppdrag till Institutionen för bostadsforskning för att utreda vilka egenskaper hyresgästerna faktiskt värderar i sitt boende. - Vad som dessutom krävs är att det snarast tillsätts en opartisk offentlig utredning som får till uppgift att föreslå sådana regler som behövs för att få till stånd en fungerande hyresmarknad, anser Bengt Nyman. Vi måste få en kun- dinriktad hyreslagstiftning så att hyresrätten kan utvecklas och göras konkur- renskraftig, bl a genom att kunna utforma individuellt anpassade hyresavtal. Dessutom måste allmännyttans hyresnormerande roll tas bort på hela hyresmark- naden och kommunerna ska inte få snedvrida konkurrensen genom stöd till egna bostadsföretag. Vi måste slutligen, säger Bengt Nyman, ta bort alla regler som hindrar nyproduktion eller ombyggnad av hyresbostäder. *** För ytterligare information, kontakta gärna Sveriges Fastighetsägares VD Bengt Nyman, tfn 08-613 57 10, informationschef Erik von Hofsten, tfn 070-813 57 20 eller chefsjurist Rune Thomsson, tfn 08-613 57 20. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/15/20000815BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/15/20000815BIT00130/bit0002.pdf