Pressmeddelande: Svensk toppar europeiskt studentförbund

Report this content

Med mindre än månad kvar till EU-valet har Elisabeth Gehrke från Lund valts till ordförande för det europeiska studentförbundet ESU. Gehrke som tidigare har varit vice ordförande fick ett starkt stöd under fredagens årsmöte i Wien.

Elisabeth Gehrke med bakgrund i Lund har gjort en snabb karriär i den internationella kårvärlden och har nu valts till den högsta posten i den europeiska studentrörelsen. Gehrke har tidigare varit vice ordförande för Sveriges förenade studentkårer, SFS, som även nominerade henne till ESU:s ordförandepost.

- Det är fantastiskt roligt att få det här förtroendet. Det har varit en lång väg hit och jag är väldigt stolt över det arbete vi gjort. Jag vill rikta ett särskilt tack till SFS för deras stöd och ökade internationella engagemang, sa en tacksam Elisabeth Gehrke strax efter utnämningen.

Gehrke blir även den första kvinnan från Västeuropa att bli vald till ordförandeposten. Hon väljs i en tid då rampljuset riktas mot den europeiska utbildningspolitiken och bara en månad återstår till EU-valet.

-Som ordförande kommer jag jobba stenhårt för att vi ska höras både gentemot EU men även för att lyfta och stärka Bolognaprocessen fram till ministerkonferensen i Yerevan, svarar Elisabeth Gehrke på frågan om vad hon kommer att prioritera under ordförandeåret.

För mer information och kommentarer:
Elisabeth Gehrke, ordförande elect European Students’ Union
E-post: elisabeth.gehrke@esu-online.org

Vad är ESU?
European Students’ Union (ESU) är en paraplyorganisation som består av nationella studentorganisationer från 39 länder och representerar runt 15 miljoner studenter. ESU bedriver påverkansarbete mot europeiska intressenter av högre utbildning.

Sveriges förenade studentkårer, SFS, är en sammanslutning av studentkårer som sammanlagt representerar cirka 275 000 studenter och doktorander vid Sveriges universitet och högskolor.

Taggar:

Citat