Maten kommer från bonden, inte affären

Report this content

Alla behöver en bonde minst en gång om dagen. Men det tänker vi inte på. När projektet ”Bonden i skolan gårdsbesök”, som drivs av LRF Mälardalen, nu blir digitalt får fler skolelever lära sig varifrån vår svenska mat kommer, och varför vi är beroende av bönderna. Under besöket får eleverna även kika in på en grisgård utanför Västerås.

Den 15–19 november kommer barn i åk 4–6 i Västmanlands, Stockholms och Uppsala län att få lära sig mer om det svenska lantbruket och de gröna näringarna. Det sker via projektet Bonden i Skolan.se, som är framtaget av LRF, i syfte att lära eleverna om bonden, djuren och naturen på ett roligt och interaktivt sätt.

Innan pandemin arrangerades fysiska besök på naturbruksgymnasier men med pandemin blev besöken digitala – och dessa blir nu kvar. Utbildningen innehåller framöver både fysiska besök och olika digitala upplevelser. På det sättet blir kunskapen tillgänglig för fler elever.

— Vi är jättepositiva till kombinationen av fysiskt och digitalt, som ger fler inblick i vårt arbete och varifrån maten kommer. Vi brukar skoja om att alla behöver minst en bonde om dagen – och det är så. Utan bonden försvinner det mesta på tallriken, oavsett måltid. Det är få som förstår det, säger Mattias Espert, ordförande för branschorganisationen Sveriges Grisföretagare.

— Det digitala kan inte helt ersätta ett fysiskt gårdsbesök men det är positivt att fler skolelever får möta landsbygden. Vi kan väcka ett intresse och skapa nyfikenhet för de gröna näringarna, säger Anna Lindgren som är projektledare för LRF Mälardalen.

Eleverna träffar Västeråsgrisar

Under veckan som projektet pågår får eleverna navigera runt på en digital, fiktiv bondgård där de tar del av filmer, uppdrag och kluriga quiz om bonden, djuren och naturen. De får också uppleva ett digitalt besök på en grisgård utanför Västerås, där de träffar grisbonden Jeanette Elander och hennes grisar.

— Det är viktigt att barnen får lära sig om lantbruket och träffar grisarna. Många kan ingenting om hur maten produceras. I dessa tider, när många ”experter” vill berätta hur saker och ting står till, exempelvis om köttets klimatpåverkan och djuromsorgen, är det viktigt att barnen själva har lite kunskap och kan tänka kritiskt. Annars riskerar man att gå på andras påståenden, som många gånger är rena felaktigheter, menar Jeanette Elander, grisbonde och verksam inom LRF Kött och Sveriges Grisföretagare.

Bonden i skolan-veckan finansieras av Landsbygdsprogrammet i samarbete med Länsstyrelserna i Uppsala län, Västmanlands län och Stockholms län, som ett led i de regionala livsmedelsstrategierna.

Läs mer om Bonden i skolan-veckan här

Mattias Espert, ordförande Sveriges Grisföretagare
Tel: 070-658 12 21

Jeanette Elander, grisbonde, verksamhetsledare Sveriges Grisföretagare, näringspolitisk expert LRF Kött