Hamnkontoret i Kalmar hamn utsett till Sveriges snyggaste!

Report this content

Hamnkontoret i Kalmar hamn har av Sveriges Hamnar och Svensk Hamntidning utsetts till ”Sveriges snyggaste hamnkontor”.

Svensk Hamntidning, som ges ut av förbundet Sveriges Hamnar, uppmärksammar Sveriges olika hamnkontor. Tio hamnar nominerades och efter att juryn gått igenom bidragen stod det klart att hamnkontoret i Kalmar hamn var vinnaren.

Juryns motivering löd:
”En enkel och tydlig form, som visar på en annan funktion än övriga hamnbyggnader. Både placering och form gör den synlig bland övriga byggnader, vilket borde vara huvudsyftet för ett hamnkontor. Byggnaden är lätt att hitta, med en tydlig entré och ett fasadmaterial som relaterar till båtar, utan att vara övertydlig i den kopplingen."

Juryns ordförande Katrin Skoglund, arkitekt på Krook & Tjäder, är nöjd med resultatet.
- Vårt arbete har inte varit helt lätt. Det känns orättvist att jämföra anrika byggnader med moderna, då de inte har haft samma förutsättningar vid byggnation. Men i vårt arbete har vi lagt större vikt på funktion, placering, tydlighet och kopplingen mellan verksamhet och byggnadens omkringliggande miljö.

Carl-Johan Nordheim, VD i Kalmar Hamn AB, var stolt vinnare och mottog priset.
- Det känns väldigt trevligt att få denna utmärkelse. Vi har många vackra hamnkontor runt om i Sverige och att vinna detta pris är då naturligtvis hedrande.

För mer information kontakta:

Carl-Johan Nordheim, VD i Kalmar Hamn AB
Mob: 070 – 547 68 93

Mikael Castanius, branschchef på Sveriges Hamnar
Mob: 073 – 044 71 90

Om Sveriges Hamnar
Sveriges Hamnar är hamnföretagens bransch- och arbetsgivarorganisation. Förbundet är en del av TransportGruppen, som är en förbundsgruppering inom Svenskt Näringsliv.

Taggar: