Årets Polhemspristagare tillkännages 26 oktober

Polhemspriset är Sveriges äldsta och mest prestigefyllda teknikpris. Priset som delas ut vartannat år av Sveriges Ingenjörer är den finaste utmärkelse en ingenjör kan få. På onsdag utlyses pristagaren som den 22 november får ta emot priset av kronprinsessan Victoria under ceremonin på Tekniska Museet.

Polhemspriset grundades 1878 och tilldelas pristagare som uppvisat teknisk innovation på hög nivå eller en genialisk lösning av ett tekniskt problem, som även ska vara uthålligt miljövänlig. Tidigare pristagare innefattar några av vårt lands största innovatörer som Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet, Håkan Lans för GPS-tekniken, den sedermera Nobelpristagaren Hannes Alfvén och 2009 års vinnare Laila Ohlgren för sin lösning av uppringningen för mobiltelefoni.

– Med Polhemspriset vill vi uppmärksamma den betydelse ingenjörerna har för tillväxten och teknikutvecklingen i Sverige. Det är till ingenjörerna vi sätter hoppet om framtidslösningar för hållbarhet i klimatutveckling och samhälle. Våra 61 pristagare hittills har alla varit pionjärer på sina områden. Med Polhemspriset vill vi uppmärksamma deras insats för samhället i stort, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

Polhemspriset består av en medalj i guld med Christopher Polhems bröstbild och en penningbelöning på 250 000 kronor. Den medalj som 2011 års pristagare tar emot fanns med ombord under Christer Fuglesangs andra resa till rymden 2009.

Pristagaren utses av Polhemsrådet som består av Bengt Westerberg (ordförande Polhemsrådet), Charlotte Brogren (generaldirektör Vinnova), Svante Lindqvist (professor i teknikhistoria och chef Nobelmuseet), Maria Ågren (generaldirektör Naturvårdsverket) och Åke Svensson (vd Teknikföretagen).

Årets Polhemspristagare tillkännages onsdagen 26 oktober.

Polhemspriset 2011 delas ut 22 november på Tekniska Museet av kronprinsessan Victoria som under 2011 är beskyddare av Nationalkommittén Polhem350.

För mer information:
Ulrika Belin, presskoordinator intervjuer, 070-915 25 96
Peter Larsson, samhällspolitisk direktör Sveriges Ingenjörer, 070-339 02 52

Polhemspriset instiftades 1876 till minne av Sveriges store uppfinnare Christopher Polhem (1661-1751). Priset delas ut vartannat år av Sveriges för att uppmuntra och belöna viktiga tekniska rön och framsteg inom svensk industri och byggnadskonst. Bland tidigare pristagare märks Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet, Håkan Lans för GPS och den sedermera Nobelpristagaren Hannes Alvén.

Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer. Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjörer.se