Barn utmanar politiker om skolan

Hur ska framtidens skola se ut? Vad vill riksdagspartierna egentligen? Stockholms skolbarn ställer politikerna mot väggen i en ovanlig skoldebatt i Kungsträdgården vid lunchtid på tisdag.

Debatten ingår i Teknikdagarna som Sveriges Ingenjörer arrangerar 13-15 maj i Kungsträdgården för Stockholms skolelever. 2 500 barn och unga experimenterar så det ryker, gör nya uppfinningar av gammalt skrot, bygger framtidens stad och pluggar matte inför nationella provet.

– Det är ju valår i år, därför bjuder vi på en skoldebatt där barnen för en gångs skull får ställa frågorna och politikerna ge svaren, säger Lotta Ljungqvist, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Skoldebatten äger rum kl 12-12:45 tisdag 13 maj vid stora fontändammen i Kungsträdgården. Medverkande:

• Elever i klass 6 C, Enskede skola
  • Betty Malmberg (M)
  • Emma Henriksson (KD)
  • Freddy Grip (V)
  • Ibrahim Baylan (S)
  • Mats Perstoft (MP)
  • Roger Haddad (FP)
  • Ulrika Carlsson (C)

Debattledare är Mimmi Garpebring, ordförande Sveriges Elevråd – Svea.

Under Teknikdagarna står sammanlagt fem tekniktält uppställda mitt i Kungsträdgården och de innehåller en rad olika aktiviteter. Några hållpunkter:

Tisdag 13 maj

• Draksagor  kl 8:30-10, 10:30-12 och 13-14:30.      Draken Berta eldar på 4-6-åringar i kemiska experiment.
  • Future City  kl 9-11 och 13-15.      11-16-åringar bygger framtidens energismarta stad.
  • Teknikkollo  kl 9:30-11 och 12:45-14:15.      6-11-åringar bygger om skrot till nya fantasifulla uppfinningar.
  • Allmänhetens tält  kl 10-19. Alla får testa sina teknikkunskaper.
  • Skoldebatt  kl 12-12:45. Barnen frågar – riksdagspolitiker svarar
  • Bra flyt på vattnet  kl 13-17.      Makerverkstad om flytkraft och farkoster.
  • Teknikkollo och Future City för allmänheten  kl 16-19. Alla får bygga.

Onsdag 14 maj

• Draksagor  kl 8:30-10, 10:30-12 och 13-14:30.      Draken Berta eldar på 4-6-åringar i kemiska experiment.
  • Future City  kl 9-11 och 13-15.      11-16-åringar bygger framtidens energismarta stad.
  • Allmänhetens tält  kl 10-19. Alla får testa sina teknikkunskaper..
  • Bra flyt på vattnet  kl 12-17.      Makerverkstad om flytkraft och farkoster.
  • Räknestuga  kl 16:45-20. Gymnasieelever vässar mattekunskaperna med Mattecentrum inför nationella proven.

Torsdag 15 maj

• Allmänhetens tält  kl 10-19. Alla får testa sina teknikkunskaper..
  • Bra flyt på vattnet  kl 12-15.      Makerverkstad om flytkraft och farkoster.

– Barn är nyfikna på världen runt omkring sig, helst vill de själva upptäcka och förstå hur saker fungerar och inte bara ta till sig teoretiska beskrivningar. Detta grundläggande teknikintresse vill vi uppmuntra. På Teknikdagarna får barn och ungdomar utlopp för sin kreativitet och skaparlusta i olika aktiviteter anpassade till åldersgrupperna, säger Lotta Ljungqvist.

Teknikdagarna arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Future City, IKEM, Mattecentrum, IVA, Tekniksprånget och Tekniska museet. Se hela programmet på sverigesingenjorer.se/teknikdagarna.

Lotta Ljungqvist, projektledare, 072-521 10 87

Det är med sina 139 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.