Bestämt nej till Opos slutbud

Sveriges Ingenjörer sade sent på söndagskvällen ett bestämt nej till de opartiska ordförandenas (Opo) slutliga hemställan för industrin. Opo föreslog ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 6,1 procent. Det totala avtalsvärdet skulle bli 6,6 procent, inklusive avsättning till deltidspension.

– Löneökningsnivån är fortfarande för låg. Vi saknar också förlängd föräldralön, säger Sveriges Ingenjörers förbundsordförande Ulf Bengtsson.

– På vårt största avtalsområde, Teknikarbetsgivarna, har vi heller inte fått gehör för vårt krav på ett nytt löneavtal; en lokal lönebildningsprocess där det individuella löneavtalet har en bärande roll, säger Ulf Bengtsson.

Opos hemställan lämnades på söndagskvällen och har diskuterats och enhälligt avvisats av Sveriges Ingenjörers förhandlingsdelegationer.

Sveriges Ingenjörer har ca 45 000 medlemmar inom industrin. Avtalsslutande parter är bl a Teknikarbetsgivarna, Stål- och Metallförbundet (SMF), Gruvornas Arbetsgivareförbund (GAF), Industri- och Kemigruppen (IoK), Skogsindustrierna och Livsmedelsföretagen.

Ulf Bengtsson, förbundsordförande, 070-555 75 79

Camilla Frankelius, förhandlingschef, 070-328 15 49

Det är med sina 137 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.