Billigare kretsar kan ta rymdtekniken till nya höjder

Två unga Chalmers-ingenjörer från Falköping och Göteborg får Lilla Polhemspriset på 50 000 kronor, som Sveriges Ingenjörer delar ut för bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen.

Fredrik Brosser och Emil Milh har utvärderat en typ av elektroniska kretsar som används allt mer i satelliter, närmare bestämt så kallade FPGA (Field Programmable Gate Array). FPGA är omprogrammerbara kretsar med stor flexibilitet, men de är också känsliga för den joniserande strålningsmiljö som elektronik utsätts för i rymden.

”Examensarbetet utgör en mycket bra grund för dem som i framtiden vill ta rymdtekniken till nya höjder”, konstaterar Sveriges Ingenjörers priskommitté. ”Brosser och Milh har visat hur konventionella FPGA mycket väl kan ersätta många av de specialanpassade som används idag, vilket kan leda till stora kostnadsbesparingar samtidigt som prestanda och livslängd för systemen ökar.”

Examensarbetet ”SEU Mitigation Techniques for Advanced Programmable FPGA in Space” är utfört vid institutionen för Data- och informationsteknik vid Chalmers tekniska högskola och på RUAG Space i Göteborg.

Fredrik Brosser, 24 år och från Falköping, är nu applikationsingenjör på ARM Ltd i Cambridge, Storbritannien.

Emil Milh, 24 år och från Göteborg, är systemutvecklare på Bombardier Transportation RCS där han just nu jobbar med projektledning som trainee i Pittsburgh, USA.

Fri bild bifogas (Fr v Fredrik Brosser och Emil Milh. Foto: Chalmers)

Lilla Polhemspriset delas ut vid Polhemsfesten i Stockholm den 17 november, då Sveriges Ingenjörer även delar ut det stora Polhemspriset 2015.

Fredrik Brosser, +44 7477 28 5431, fredrik@brosser.se
Emil Milh, +1 412 587 3140, emil.milh@gmail.com
Olle Dahlberg, sekreterare Lilla Polhemspriskommittén, 070-653 81 09

Det är med sina 142 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.