Daladoktorand får Levipriset 2012

Årets Levipris, Sveriges Ingenjörers årliga arbetsmiljöpris, går till Alexis Rydell vid Högskolan Dalarna. Han får 20 000 kronor för sitt förslag på hur man förbättrar arbetsmiljöutbildningen för landets ingenjörsstudenter.

Alexis Rydell är lärare och doktorand vid avdelningen för arbetsvetenskap, Högskolan Dalarna. Levipriskommittén har utsett hans förslag, att låta de två blivande yrkesgrupperna personalvetare och ingenjörer mötas redan under utbildningen, till vinnare av Levipriset 2012.

Alexis Rydell pekar på personalvetarnas och ingenjörernas avgörande inflytande över arbetsmiljön och därmed företagens produktivitet, effektivitet samt anställdas välbefinnande. Den tvärvetenskapliga integreringen under utbildningen ger studenterna en ökad förståelse för framtida utmaningar i arbetslivet.

Fri bild på Alexis Rydell, årets Levipristagare, medföljer. Han själv nås på tel 073-998 50 99 och ary@du.se

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att stimulera och utveckla utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet.

Prisutdelningen äger rum vid Arbetsmiljödagen 30 november kl 8:30-11:30 i Ingenjörshuset i Stockholm. Prisutdelare är utbildningsutskottets ordförande Tomas Tobé och bland föreläsarna märks vetenskapsjournalisten Marie Ryd, dr i medicinsk vetenskap. Dessutom medverkar Lennart Levi själv. Temat är ”Din arbetsplats – hur påverkar den dig?”

Välkommen!

Magnus Skagerfält, sekreterare Levipriskommittén, 08-613 80 28

Det är med sina mer än 135 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.