Effektivare fordonsteknik prisas

Två unga ingenjörer, från Västervik/Lund/Södertälje respektive Mariestad/Skövde, är vinnarna när Sveriges Ingenjörer delar ut sammanlagt 50 000 kronor för utomordentliga examensarbeten.

Lilla Polhemspriset på 25 000 kronor för bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen tilldelas Arvid Rudberg för “Optimization based Control Strategy for Energy Efficient Decelerations in an Automobile Cruise Controller” vid Lunds tekniska högskola i samarbete med BMW AG i München. Han har visat hur deceleration, dvs inbromsning, kan göras mer energieffektiv och reducera bränsleförbrukningen hos en bil. BMW siktar nu på att använda resultatet i tävlingar som RCN Green Challenge i Nürburgring.

Arvid Rudberg, född 1983 i Västervik, bor nu i Södertälje där han arbetar på Scania med styrsystem för bromssystem på lastbilar. Han nås på tel 070-339 18 19.

Wimanska priset på 25 000 kronor för bästa examensarbete på högskoleingenjörs- och teknologie kandidatutbildningarna tilldelas Johan Karlsson för ”Utvärdering av ModFix – byggnation av modulära fixturer integrerat i Process Simulate” på teknologie kandidatutbildningen vid Högskolan i Skövde, i samarbete med Volvo Cars i Torslanda. Han har utvärderat och visat hur en ny metod för att bygga kollisionsfria svetsfixturer i ett simuleringsverktyg minskar tidsåtgången med mer än 50 procent jämfört med nuvarande arbetsmetod.

Johan Karlsson är född 1986 i Mariestad och arbetar nu på Euromaint Industry i Skövde där han programmerar PLC. Han nås på tel 0730-39 11 99.

Bilder på pristagarna bifogas. Finns även på www.sverigesingenjorer.se

Både Lilla Polhemspriset och Wimanska priset delas ut 22 november i Stockholm. Då utdelas även det stora Polhemspriset.

För mer information:

Olle Dahlberg, priskommittésekreterare, 08-613 81 47

Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

Det är med sina 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.