”Elitforskning bra – satsa på samverkan också”

Sveriges Ingenjörer välkomnar att regeringen kommer att satsa tre miljarder kronor på elitforskning under den kommande tioårsperioden, vilket utbilningsminister Jan Björklund skriver på DN Debatt idag.

Vi är glada att regeringen vill satsa på spetsforskning. Särskilt satsningen på unga forskare. Samtidigt är samverkan lika viktigt för svensk konkurrenskraft. Regeringen måste också premiera och satsa på samverkan mellan akademi och näringsliv, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

Samverkansprogram som gemensamt drivs av akademi, industri och forskningsinstitut skulle leda till forskningsresultat som kan användas av industrin. Det är också viktigt med höga krav på samfinansiering mellan stat och företag, för att uppnå en ökad samverkan mellan de olika aktörerna.

Både Sveriges Ingenjörer och regeringen konstaterar att Sverige i många avseenden är ett ledande innovationsland idag, men att vi inte kan luta oss tillbaka. Innovationsförmågan i Sverige behöver stärkas för att möta de utmaningar vi står inför, nationellt och globalt. Om Sverige fortsatt ska vara ett ledande innovationsland krävs att landet fortsätter vara starkt på forskning. Att satsa på elitforskning är ett sätt att nå dit.

Vi håller tummarna för lika modiga förslag när det gäller samverkansfrågan, säger Peter Larsson.

För mer information:

Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52

Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.