Forskningspropositionen öppnar för uppfriskande korsdrag

– Det är bra att regeringen permanentar forskningsanslagen på en hög nivå. Med de nya kvalitetskriterierna står också dörren på glänt för ökad samverkan mellan akademi och näringsliv. Nu ser vi fram emot ett rejält korsdrag som blåser nytt liv i svensk forskning.
Det säger Peter Larsson, samhällspolitiskt direktör på Sveriges Ingenjörer, i en kommentar till regeringens forskningsproposition.

Sveriges Ingenjörer välkomnar att regeringen ökar forskningsanslagen med fyra miljarder kronor fram till 2016 och de prioriterade satsningarna på forskningsinstitutionerna i Lund, Stockholm och Uppsala.

– Vi välkomnar också ett utökat kvalitetsbegrepp inom akademin, säger Peter Larsson. Här finns en möjlighet att inkludera viktiga parametrar för forskningens fortskridande, som samverkan och nyttoaspekter för samhället i stort. Här finns vidare en möjlighet att öka fokus på nya idéer och forskares potential. Det är därför viktigt att mobilisera forskare från såväl akademin som näringslivet.

Samtidigt ställer förändringen höga krav på dem som ska stå för bedömningen. Inte minst gäller det på de områden där de största möjligheterna för nyskapande finns: tvärvetenskapliga projekt och de som sker i samverkan mellan akademi och näringsliv.

– Regeringens förslag om att dela ut anslag baserat på en granskning och bedömning av forskningen, dvs en form av ”peer review”, är intressant. Men det innebär samtidigt en stor ekonomisk och framförallt byråkratisk belastning på akademin för endast 20 procent av de direkta anslagen, framhåller Peter Larsson.

– Risken är att man i jakten på det enskilda geniet med den briljanta idén lägger så mycket resurser på administration att det i slutändan kostar mer än det smakar.

Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52

Det är med sina mer än 135 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.