Fyra banbrytande innovatörer nominerade till Polhemspriset

17 november utdelas årets Polhemspris, Sveriges äldsta och finaste teknikpris, för en banbrytande innovation i människans tjänst. Redan nu står det klart att vinnarvalet står mellan skaparna av ögonstyrningstekniken Tobii, engångstoaletten Peepoo och dataspelet Minecraft.

De nominerade till Polhemspriset 2015, som delas ut av Sveriges Ingenjörer, är:

John Elvesjö och Mårten Skogö för uppfinningen Tobii Eyetracker, som gör att datorer går att styra med enbart blicken. Det medför bland annat att människor med grava funktionsnedsättningar kan använda en dator lika fritt som andra. Tobiis blickmätare används nu av fler än 10 000 personer med kommunikationshinder, främst i Norden och USA.

Innovationen kan även användas i andra sammanhang för att bättre förstå människans beteende i förhållande till teknik och därmed för att utveckla nya gränssnitt mellan människa och maskin, till exempel i dataspel, bilar och andra tillämpningar. Bland Tobiis kunder finns nu cirka 1 500 forskningsinstitutioner och lika många företag.

John Elvesjö är född 1977 och har studerat Teknisk fysik på KTH. Han är idag vice vd och teknisk chef på Tobii. Han befinner sig nu i Kalifornien och nås på +1 415 885 9406.

Mårten Skogö är också född 1977 och har studerat Teknisk fysik på KTH. Han är i dag forskningschef på Tobii och nås på 0739-24 15 10.

Anders Wilhelmson för Peepoo, en mobil engångstoalett i form av en påse med utvikbar tratt. Enligt WHO/Unicef saknar 2,4 miljarder människor i världen tillgång till toaletter, vilket orsakar smittspridning och sjukdomar. Peepoo dödar alla smittämnen och bryts sedan ner av sig själv. Förra året levererades totalt fyra miljoner exemplar av billiga engångstoaletten till olika slum- och katastrofområden i världen.

Toaletten består av nedbrytbar bioplast och rymmer en filterpouch med urea. Via ett enzym reagerar urean med avföringen, höjer PH-värdet och dödar bakterier, virus och parasiter som kan orsaka sjukdomar. Den kan brukas som den är eller appliceras på en mobil sits för lättare användning och knyts därefter ihop. Påsarna samlas in i stora behållare där de förvaras fyra veckor innan de blir värdefull gödning för jorden.

Anders Wilhelmson är född 1955 och professor i designprocesser på Arkitekturskolan KTH. Han nås på 070-638 11 91.

Markus Persson, även känd som ”Notch”, för datorspelet Minecraft. Det är ett äventyrs- och byggspel som låter användarna bygga egna världar med fantasin som enda begränsning. Nu används det bland annat i skolundervisning och i samhällsplanering, för att inkludera medborgare när stadsmiljöer ska rustas upp.

Minecraft är som ett virtuellt Lego där bitarna aldrig tar slut och byggklossarna består av en meter höga kuber av jord, stensorter, träslag och metaller. Möjligheterna att kombinera dem är oändliga. Det spelas främst av barn men även av vuxna entusiaster, i hela världen, och har sålts i över 70 miljoner exemplar.

Markus Persson är född 1979 och bor nu i Los Angeles. Han kan nås via Twitter, @notch.

Fria bilder på de nominerade bifogas detta mail. Ange dock fotografens namn (Pernilla Pettersson bilderna på John Elvesjö, Mårten Skogö respektive Anders Wilhelmson).
OBS! Minecraft-bilden får endast användas i sammanhang som är kopplade till Polhemspris-nomineringen.

.

Närmast ska det särskilda Polhemsrådet utse vem som kommer att föräras Polhemspriset 2015. Priset, en guldmedalj och 250 000 kronor, delas ut vid den stora Polhemsfesten 17 november i Winterviken, Stockholm.

Snabbfakta Polhemspriset
Instiftat 1876 till minne av Sveriges store uppfinnare Christopher Polhem (1661-1751). Utöver äran består priset av Polhemsmedaljen i guld plus 250 000 kronor.
Utdelas 17 november av Sveriges Ingenjörer för teknisk innovation på hög nivå eller genialisk lösning av ett tekniskt problem. Ska vara uthålligt miljövänlig.
Bland tidigare pristagare märks Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Ove Fernö för rökavvänjningsmedlet Nicorette (1987), Håkan Lans för GPS (1995), Laila Ohlgren för ”gröna knappen” på mobiltelefoner (2009) Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013) och Hans Björklund för kontroll- och skyddssystem till smarta elnät (2014).

Fylligare fakta, intervjuer, bilder och filmer finns på www.polhemspriset.se

För mer information:
Johan Sittenfeld, sekreterare Polhemspriskommittén, 070-653 82 05
Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

Det är med sina 142 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.