IT-pionjär tilldelas Polhemspriset 2017

Hans innovation är fortfarande under utveckling men skapar dagligen vardagsnytta för miljarder människor världen över. Utvecklaren Daniel Stenberg tilldelas årets Polhemspris för den unika dataöverföringskoden cURL.
-Det känns fantastiskt. Jag är framförallt glad över att den här typen av programmeringsverktyg uppmärksammas, säger Daniel Stenberg.

Daniel Stenberg får årets Polhemspris för innovationen cURL. Det är en informationsmotor i programform, som gör att våra mobiltelefoner, datorer, bilar, bankomater och andra uppkopplade apparater kan kommunicera med varandra.

Det är ett gediget ingenjörsarbete och ett uttryck för hängivet förvaltarskap som kommit många företag och hela samhället till nytta, skriver juryn i sin motivering.

Förutom informationsöverföring mellan uppkopplade apparater bidrar även cURL till stora ekonomiska värden. Fler än 200 multinationella företag använder verktyget för sina tekniska produkter och tjänster. Exempelvis Facebook, Google, Apple, Netflix, BBC, Sony, Spotify och Mercedes-Benz.

- Det känns fantastiskt! Jag är framförallt glad över att den här typen av programmeringsverktyg uppmärksammas. Jag jobbar i en ganska okänd nisch som inte så många har koll på. Att tilldelas Polhemspriset är jättekul, säger Daniel Stenberg.

cURL har sedan lanseringen 1997 drivits som ett ideellt open source-projekt, sammanhållet av Daniel Stenberg själv. När övriga familjen gått och lagt sig har Daniel ofta suttit uppe och ”knackat kod” tillsammans med andra människor över hela jordklotet. Alla som vill är välkomna att delta i arbetet med att förbättra verktyget. Hittills har över 1600 personer bidragit.

-Med det här priset blir det enklare att visa familjen att jag uträttar något vettigt när de sover. Programmering har alltid varit min passion. Den globala spridning som cURL fått har bara ökat mitt engagemang att göra dataöverföring så säker och så effektiv som möjligt. Att utveckla det som open source har skapat ett organiskt ekosystem som gör att vi optimerar energianvändning och digitala resurser på bästa möjliga sätt, säger Daniel Stenberg.

cURL finns i hela internets grundstrukturer och är dessutom en viktig pusselbit för många av dagens och morgondagens stora digitala tekniktrender som Internet of Things (IoT) och blockkedjan.

Daniel är 47 år gammal och uppvuxen i Huddinge utanför Stockholm, där han också bor idag. Han har en bakgrund som datakonsult på annat på IBM men jobbar nu som utvecklare för internetaktören Mozilla. 2016 hamnade han på silverplats i branschtidningen Techworlds ranking över Sveriges bästa utvecklare. I år tilldelas han alltså landets finaste teknikpris.

Fri bild på årets Polhemspristagare Daniel Stenberg (foto:Daniel Stenberg/Haxx), samt Polhemsmedaljen (foto: Sveriges Ingenjörer) bifogas.

Prisutdelningen sker på torsdag (19/10) på Tekniska museet i Stockholm, där H.M. Konung Carl XVI Gustaf närvarar för att överlämna Polhemsmedaljen. Media välkomnas att närvara. Fototillfälle finns i samband med själva prisutdelningen som sker ca kl. 21.30.

OBS! Obligatorisk föranmälan senast 18 oktober till alexander.orlinge@sverigesingenjorer.se

Om Polhemspriset
Polhemspriset är Sveriges äldsta tekniska utmärkelse och förvaltas av Sveriges Ingenjörer. Det delas ut för teknisk innovation på hög nivå eller för genialisk lösning av ett tekniskt problem. Innovationen ska finnas tillgänglig på den öppna marknaden och vara konkurrenskraftig. Den ska även vara uthålligt miljövänlig.

Bland tidigare pristagare märks bl.a. Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Håkan Lans för GPS (1995), Laila Ohlgren för ”gröna knappen” på mobiltelefoner (2009), Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013).

Daniel Stenberg, årets Polhemspristagare, 070-544 31 77 / daniel@haxx.se / Twitter: @bagder
Alexander Orlinge, pressekreterare Sveriges Ingenjörer, 070-962 47 33

Det är med sina 145 500 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.