KTH, Linköping och Lund till final i Teknik-SM

I morgon, tisdag, kan det bli tronskifte i Teknik-SM. Förra året vann Lunds tekniska högskola, för femte gången. Nu utmanas Lund av KTH och Linköping i finalen. Det står klart efter två dagars semifinal med studentlag även från Chalmers (Göteborg), Mälardalen (Västerås) och Uppsala.

– Alla kämpade hårt i semin, där en av uppgifterna var att utveckla en hybridugn med vattenrening till ett av Ingenjörer utan gränsers projekt i Tanzania. I finalen avgörs vilka som också vinner en resa dit, säger Lotta Ljungqvist, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Finalen inleds redan i dag och avslutas i morgon, tisdag 18 november. Följande lag möts:

• Lagnamn valt i en demokratisk process, KTH Stockholm (Mårten Wiman, Daniel Kempe, Anton Grensjö)
  • Dräggkungarna, Linköpings universitet (Erik Zetterqvist, Philip Sorri, Jonathan Stenberg)
  • Loka päron, Lunds Tekniska Högskola (Linus Emme, Jesper Lindberg, Petter Samuelsson)

Teknik-SM (Svenska Mästerskapen i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Ingenjörer utan gränser, Womenengineer, IVA och Ny Teknik. Förstapriset är en vandringspris och en resa till Tanzania, där vinnarlaget får jobba vidare med att praktiskt utveckla hybridugnen tillsammans med Ingenjörer utan gränser.

För mer information se tekniksm.se och sverigesingenjorer.se eller ring
Lotta Ljungqvist, projektledare Sveriges Ingenjörer, 072-521 10 87
Mårten Wiman, lagledare KTH, 073-518 38 58
Erik Zetterqvist, lagledare Linköping, 076-763 12 20
Linus Emme, lagledare Lund, 072-741 23 04

Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer och ingenjörsstudenter.
Det är med sina 139 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.