KTH-doktorand får Levipriset

Årets Levipris, Sveriges Ingenjörers arbetsmiljöpris, går till Anna Williamsson vid Kungliga tekniska högskolan (KTH). Hon får 30 000 kronor för sitt sätt att utveckla arbetsmiljöutbildningen för ingenjörsstudenter.

Anna Williamsson är sedan 2013 doktorand vid Skolan för Teknik och Hälsa på KTH i Flemingsberg, där hon både undervisar och forskar om arbetsmiljö och bland annat ansvarar för en kurs om hållbar utveckling och ergonomi. Nu får hon det ansedda Levispriset för sina insatser.

”Anna Williamsson har ökat arbetsmiljöutbildningens inflytande i ingenjörsprogrammet på KTH. Det arbetet har hon utfört strukturerat och i samverkan med grundutbildningsansvariga, lärare och programansvariga. Hon har visat att hon är en självklar ambassadör och inspiratör för ämnet”, skriver Levipriskommittén i sin prismotivering.

Tack vare hennes målmedvetna engagemang ingår från och med i år arbetsmiljöundervisning de första tre åren på KTH:s ingenjörsprogram för medicinsk teknik. Där får studenterna använda exempel och verkliga fall från sin kommande bransch och på så sätt öka kunskapen om arbetsmiljöfrågor.

Fri bild på Anna Williamsson medföljer (foto: Staffan Larsson).

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att stimulera och utveckla utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet.

Prisutdelningen äger rum på Arbetsmiljödagen 4 december kl 9-12 i Ingenjörshuset i Stockholm. Temat är nanoteknik och dess användningsområden för bättre arbetsmiljö. Se programmet här Välkommen!

.

För mer information:
Anna Williamsson, årets Levipristagare, 070-190 13 69 anna.williamsson@sth.kth.se
Magnus Skagerfält, sekreterare Levipriskommittén, 070-202 77 90
Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

Det är med sina 142 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.