Legorobotar från Luleå, Linköping och Lund i finalkamp i Teknik-SM

Legorobotar från Luleå, Linköping och Lund finalkämpar i Teknik-SM

I kväll avgörs det: blir det tronskifte – eller gör Lund hat trick? Förra året vann Lund Teknik-SM för andra gången i rad. Nu utmanas de av Luleå och Linköping. Det står klart efter onsdagens semifinal med nio tremannateam från Luleå, Umeå, Gävle, Uppsala, Linköping, Lund, Chalmers (Göteborg) och KTH (Stockholm).

– Det blir en tuff torsdag. Alla kämpade hårt i semifinalen så i kväll är det upplagt för en spännande final där segrarna vinner en resa till Kina, säger Lisa Bondesson, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Följande lag, från norr till söder, möts i kvällens final kl 18:30 i Ingenjörshuset på Malmskillnadsgatan 46:

Alla bitar i byten, Luleå tekniska universitet 1338, Linköpings tekniska högskola Brygghuset FINN, Lunds tekniska högskola

Finalen, där de tre topplagen får tävla med bl a Legorobotar inför publik, direktsänds också på www.tekniksm.se

Teknik-SM (Svenska Mästerskapen i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och är den enda tävlingen där landets blivande ingenjörer och naturvetare får möjlighet att utmana varandra i framtida teknik. Tävlingen arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Sandvik och Saab. Se www.tekniksm.se

Finalen är en av många aktiviteter under Teknikdagarna i Stockholm 11-13 maj som Sveriges Ingenjörer arrangerar för att främja teknikintresset bland unga. Se www.teknikdagarna.se

För mer information: Lisa Bondesson, projektledare, 070-653 81 48 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer. Det är med sina mer än 125 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se