Legorobotar från Umeå, Uppsala och Chalmers till final i Teknik-SM

I kväll blir det tronskifte i Teknik-SM. Förra året vann Luleå, för första gången. Nu gör i stället Umeå, Uppsala och Göteborg upp om segern. Det står klart efter onsdagens semifinal med åtta tremannateam från Skövde, Uppsala, Lund, Chalmers (Göteborg), KTH (Stockholm), Linköping, Umeå och Luleå.

– Det blir tufft i kväll. Alla kämpade hårt i gårdagens semi så det är upplagt för en taggad final med bl a legorobot-race inför publik. Det segrande laget vinner en resa till Indien, säger Lotta Ljungqvist, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Finalen går av stapeln i kväll, torsdag 10 maj, kl 18:40-20:00 på Debaser Medis i Stockholm och direktsänds på www.tekniksm.se : Följande lag möts:

• (Per)^3, Umeå universitet (Jonatan Mossegård, Per Wennström och Jonas Burman)
  • inte-utan-physics, Uppsala universitet (Per Dahlbäck, Carl Andersson och Erik Karlsson)
  • Vågmästarna, Chalmers tekniska högskola (Hans Lämås, Johan Nolert och Henrik Fridén)

Teknik-SM (Svenska Mästerskapen i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och är den enda tävlingen där landets blivande ingenjörer och naturvetare får möjlighet att utmana varandra i framtida teknik. Tävlingen arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Sandvik, Saab AB och Academic Work.

Finalen är en av många aktiviteter under Teknikdagarna i Stockholm 8-10 maj som Sveriges Ingenjörer arrangerar för att främja teknikintresset bland unga.

Lotta Ljungqvist, projektledare, 08-613 81 50, 072-521 10 87 lotta.ljungqvist@sverigesingenjorer.se

Jonatan Mossegård, lagledare Umeå, 070-678 09 98

Per Dahlbäck, lagledare Uppsala, 073-050 23 21

Hans Lämås, lagledare Chalmers, 073-805 89 24

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.