Levipriset till fysisk doktorand

”Learn to move – move to learn”. Helena Tobiasson vid KTH i Stockholm fick på torsdagen årets Levipris, Sveriges Ingenjörers arbetsmiljöpris på 30 000 kronor, för sitt förslag på hur man förbättrar arbetsmiljöutbildningen för ingenjörsstudenterna.

Helena Tobiasson är doktorand vid KTH:s designfakultet, men också sjukgymnast med en magister i ergonomi. För sitt förslag ”Learn to move – move to learn” har hon utsetts till vinnare av Levipriset 2014.

”För en ny metodik med ambitionen att öka studenternas intresse för arbetsmiljöarbete. Genom personliga erfarenheter får studenterna insikter om kroppens behov av fysisk rörelse. Det är en innovativ idé som ligger i tiden.”, skriver Levipriskommittén i sin beslutsmotivering.

Tillsammans med sina designstudenter arbetar Helena Tobiasson med en metod hon kallar fysisk rörelse-sketching. Studenterna får testa sina kroppars möjligheter och begränsningar genom olika övningar, till exempel genom att se hur långt de kan sträcka sig eller hur tungt något är att bära när man står på ett visst sätt.

Detta, menar hon, bidrar till att de framtida produktutvecklarna kan få nya tankar och andra idéer än om dessa skissas fram enbart utifrån teori, lagar och regler.

Fri bild på Helena Tobiasson, årets Levipristagare, medföljer (foto: Fredrik Beskow).

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att stimulera och utveckla utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet.

För mer information:
Helena Tobiasson, årets Levipristagare, 070-241 96 41
Magnus Skagerfält, sekreterare Levipriskommittén, 070-202 77 90
Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

Det är med sina 139 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.