Levipriset till lektor på Linnéuniversitetet

Årets Levipris, Sveriges Ingenjörers arbetsmiljöpris, går till Cecilia Österman vid Linnéuniversitetet. Hon får 50 000 kronor för sina sätt att utveckla arbetsmiljöutbildningen för ingenjörsstudenter.

Cecilia Österman, universitetslektor i sjöfartsvetenskap på Sjöfartshögskolan vid Linnéuniversitet, är djupt engagerad som lärare för blivande ingenjörer i arbetsmiljöfrågor. Hon har förtjänstfullt utvecklat, undervisat och drivit kurser vid sin högskola samt vid KTH och Chalmers.

”Cecilia Österman står för nytänkande i sin pedagogik och finner alltid kreativa lösningar för att skapa intresse för ämnet arbetsmiljö bland teknologer och yrkesverksamma ingenjörer. Få personer har samma spets och bredd i sina ämneskunskaper. Cecilias förmåga att vara verksam på fältet i kombination med en iver att lära är en oerhörd styrka för att sprida kunskaper och entusiasmera ingenjörer att fördjupa sin kunskap inom ämnet arbetsmiljö”. Så lyder juryns motivering.

Fri bild på årets Levipristagare medföljer (foto: Fredrik Davidsson)

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att stimulera och utveckla utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet.

Årets Levipris utdelas av Sveriges Ingenjörer den 15 oktober vid förbundets styrelsemöte.

Magnus Skagerfält, sekreterare Levipriskommittén, magnus.skagerfalt@sverigesingenjorer.se / 070-202 7790
Alexander Orlinge, pressekreterare, alexander.orlinge@sverigesingenjorer.se / 070-962 4733
Cecilia Österman, cecilia@soteria.se / 070-748 2707.

Det är med sina 145 500 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.