Lönesäkring i Sveriges Ingenjörers första avtalskrav inom industrin

Massa- och pappers- och sågverk blev de första industribranscherna i avtalsrörelsen för Sveriges Ingenjörers del, då yrkandena inför avtalsförhandlingarna överlämnades till Skogsindustrierna på torsdagen.

Sveriges Ingenjörer vill särskilt framhålla kraven på reallöneökningar och att all restid i jobbet ska betraktas som arbetstid. Yrkandena stämmer väl överens med den plattform som Facken inom industrin tidigare antagit och som bland annat innehåller krav på lönenivåhöjning på 3,7 procent.

Förutom nivåhöjningen ska den lokala löneprocessen kvalitetssäkras så att avtalets löneprinciper får en tydlig tillämpning ute på företagen.

– Lönesättningen ska uttryckligt kopplas till utveckling i arbete och kompetens, men när våra lokala förtroendemän kommer väl förberedda till löneförhandlingar möts de ofta av oförstående arbetsgivare. Det behövs därför ett tydligt verktyg som både arbetsgivare och anställda enkelt kan tillämpa, säger förhandlingschef Camilla Frankelius.

På fredag överlämnas yrkanden inom ytterligare en handfull branscher, bland annat till Teknikföretagen, Industri- och Kemigruppen, Stål- och Metallarbetsgivareförbundet och Gruvornas Arbetsgivareförbund.

Camilla Frankelius, förhandlingschef för industrin, 070-328 15 49

Det är med sina 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.