Lulelärare får Levipriset 2011

Årets Levipris, Sveriges Ingenjörers årliga arbetsmiljöpris, går till Magnus Stenberg vid Luleå tekniska universitet. Han får 20 000 kronor för sitt förslag på hur man förbättrar arbetsmiljöutbildningen för landets ingenjörsstudenter.

Magnus Stenberg är universitetsadjunkt vid Luleå tekniska universitet där han också är doktorand vid avdelningen för arbetsvetenskap. Han var också en av tre doktorander från tre olika lärosäten som medverkade i en idépresentation om hur man kan få arbetsmiljöutbildning att bli en naturlig del i ingenjörsutbildningen.

Levipriskommittén har utsett hans förslag, med goda exempel från Luleå tekniska universitet, till vinnare: redan i årskurs 1 arbetar studenterna i projektbaserade kurser med företags arbetsmiljöproblem, i direkt samarbete med företagen.

Fri bild på Magnus Stenberg, årets Levipristagare, medföljer. Han själv nås på tel 0920-49 10 30 och magnus.stenberg@ltu.se

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att stimulera och utveckla utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet.

Prisutdelningen äger rum vid seminariet ”Arbetsmiljökunskap – en ekonomiskt lönsam investering” fredagen den 9 december kl 13-16:30 i Ingenjörshuset i Stockholm. Prisutdelare är Arbetsmarknadsutskottets ordförande Tomas Tobé. Bland föreläsarna märks Malin Lohela Karlsson, med dr och ekonom vid Karolinska Institutet, och Stefan Book, teknologie dr och vd för Effort Consulting. Dessutom medverkar Lennart Levi själv. Se seminarieprogrammet här »

Välkommen!

Magnus Skagerfält, Levipriskommittén, 08-613 80 28

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.