Lund, KTH och Chalmers till final i Teknik-SM

I morgon, måndag, kan det bli tronskifte i Teknik-SM. Förra året vann Chalmers för femte gången. Nu utmanas Chalmers av Lund och KTH i finalen. Det står klart efter helgens semifinal med åtta studentlag från Luleå, Umeå, Halmstad, Linköping, Lund, Uppsala, Chalmers (Göteborg) och KTH (Stockholm).

– Alla kämpade hårt i semin, där en av uppgifterna var att utveckla vattentankar till ett av Ingenjörer utan gränsers projekt i Tanzania. I finalen avgörs vilka som också vinner en resa dit, säger Lisa Bondesson, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Finalen inleds redan i dag och avslutas i morgon, måndag 18 november. Följande lag möts:

• Hilberts paradox, Lunds tekniska högskola (Jonatan Adolfsson, Björn Linse och Sebastian Svensson)
  • De Tre Vännerna och Olle, Kungliga tekniska högskolan (Oscar Mickelin, Joakim Sjunnebo och Niclas Hoglund)
  • Dövske, Chalmers tekniska högskola (Rickard Lundmark, Philippe Klintefelt-Collet och Axel Radnäs)

Teknik-SM (Svenska Mästerskapen i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Ingenjörer utan gränser, Womenengineer, IVA och Ny Teknik. Förstapriset är en vandringspokal och en resa till Tanzania, där vinnarlaget får jobba vidare med att praktiskt utveckla vattentankarna tillsammans med Ingenjörer utan gränser.

För mer information, se tekniksm.se eller ring:
Lisa Bondesson, projektledare Sveriges Ingenjörer, 070-653 81 48

Jonatan Adolfsson, lagledare Lund, 070-367 89 81
Oscar Mickelin, lagledare KTH, 073-559 00 94
Rickard Lundmark, lagledare Chalmers, 076-106 84 85
Daniel Agrell, lagledare Umeå, 070-571 21 26
Peter Degerström, lagledare Luleå, 073-816 88 44
Philip Sorri, lagledare Linköping, 073-730 60 37
Jakob Andrén, lagledare Uppsala, 073-817 53 59
Per-Olof Lindgren, lagledare Halmstad, 073-967 62 28

Det är med sina 137 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.