Nu kommer Idélandet Sverige till Västerås

Regionens skarpaste ingenjörer visar innovativa idéer som kan utveckla Västerås.

Den 10 november bjuder Sveriges Ingenjörer och deras riksomfattande satsning Idélandet Sverige på en intressant dag i Västerås för att presentera innovativa idéer som kan utveckla regionen.

Tid: 10 november klockan 17.00 - 18.30

Plats: Västerås slott, Rikssalen

O.s.a: lotta@bystrombalodis.se

Vilka outnyttjade möjligheter finns i Västerås, och hur kan ny teknik, innovation och spetskompetens bidra till utvecklingen? Vi har många utmaningar framför oss, både vad gäller hållbarhet, transporter och äldrevård. Vikten av att tänka nytt och utnyttja den oerhörda utvecklingspotential som finns inom teknik och nya innovationer kan inte nog överskattas.

Runt 30 ingenjörer från Västerås genomför under två dagar en så kallad tänktank för att tillsammans ta fram konkreta idéer på två Västerås-utmaningar. Idéerna kan appliceras lokalt i regionen, men ska även kunna tillämpas över hela landet. Torsdagen den 10 november presenteras resultatet. Vi får bland annat veta hur ingenjörerna tänker kring några av framtidens viktigaste frågor:

• Vi kommer att leva längre. Hur kan nya tekniska lösningar i hemmet och vardagen användas för att förbättra äldres rörlighet, både förebyggande och vårdande/rehabiliterande?
  • Västerås planerar ett nytt, centralt resecentrum. Hur kan nya tekniska lösningar i resecentrumet hjälpa till att göra Västerås till en mer hållbar stad med bättre livskvalitet för de som bor och arbetar här? Och hur ser ett innovativt resecentrum ut?

Välkommen till en presentation i innovationens tecken. I panelen medverkar:

Mikael Dahlgren, forskningschef ABB

Peter Gustafsson, professor vikarierande prorektor, Mälardalens Högskola

Helena Jerregård, VD SICS, Västerås

Eva Sahlén, direktör sociala nämndernas förvaltning, Västerås stad

OBS: För media finns möjlighet att ta del av presentationen och göra intervjuer redan under dagen den 10 november. Vänligen kontakta Lotta Balodis enligt nedan.

För mer information vänligen kontakta:

Simon Lefvert, projektledare Idélandet Sverige hos Sveriges Ingenjörer.

Simon.Lefvert@sverigesingenjorer.se, 070 745 66 67

För intervjuförfrågningar, pressinformation och bilder vänligen kontakta:

Lotta Balodis, lotta@bystrombalodis.se, 070 483 62 25

Idélandet Sverige är Sveriges Ingenjörers satsning för att lyfta och visa hur ingenjörer med sin kombination av tekniskt kunnande och innovationsförmåga kan bidra till välfärd och tillväxt. Resan går till 15 orter och på varje plats samverkar de med regionala företrädare för politik, näringsliv och högskola för att ge en grupp ingenjörer utmaningar. Idéerna som tas fram under en ”tänktank” presenteras sedan inför en panel, ingenjörskollegor och beslutsfattare från respektive region.

www.idelandet.se

Det är med sina 144 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.