• Sveriges Ingenjörer/

Ny lag gynnar nya innovationer vid offentlig upphandling – Den regering som regerar efter 19 september måste rivstarta med en innovationsstrategi. De förslag på bland annat en ny lag om förkommersie

Ny lag gynnar nya innovationer vid offentlig upphandling

– Den regering som regerar efter 19 september måste rivstarta med en innovationsstrategi. De förslag på bland annat en ny lag om förkommersiell upphandling som lagts fram idag är en bra startbana. Det säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör vid Sveriges Ingenjörer, med anledning av betänkandet "Innovationsupphandling SOU 2010:56" som innovationsupphandlingsutredningen lämnade till näringsminister Maud Olofsson på tisdagen.

– Det är viktigt att ställa krav på offentliga organ som kommun, stat och landsting att de i sin upphandling lägger ribban så högt att det i sig genererar nya innovationer, ny teknik och därmed också nya företag. Upphandlingsvolymen omfattar hela 500 miljarder kronor årligen, säger Peter Larsson.

Globalisering och ökad konkurrens innebär att näringslivsstrukturen utmanas. Sveriges Ingenjörer menar att Sverige måste vara i frontlinjen när det gäller forskning och utveckling.

– Vi måste lämna bakom oss den vilsenhet och håglöshet som delvis råder idag. Den rådande inställningen att upphandling inte fungerar efter det att statliga verk bolagiserats eller att gemensamma regler införts i EU är fel. En ny tid kräver helt enkelt nya lösningar, baserade på erfarenheter från tidigare framgångar från att handla upp ny teknik, säger Peter Larsson.

För mer information: Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08 Sophie Hammarskjöld, kommunikationschef, 070-630 78 41

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman år 2007. Det är med sina 125 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se