Ny satsning för ingenjörer i karriären

Nu skapar Sveriges Ingenjörer och Ny Teknik en ny mötesplats för ingenjörer och ingenjörsarbetsgivare – Ingenjörskarriär. Den ska bland annat underlätta för ingenjörerna att hitta rätt jobb och för arbetsgivarna att hitta rätt ingenjörer.

Ingenjörerna är heta på arbetsmarknaden. Bland Sveriges Ingenjörers medlemmar är arbetslösheten nere i 0,9 procent och många företag talar om brist på ingenjörer.

– Vi har märkt behovet av mötesplatser där ingenjörer och ingenjörsarbetsgivare kan hitta varandra. Det är ökad efterfrågan både bland medlemmarna och företagen som undrar hur och var man ska söka jobb, läsa om karriär och hitta ingenjörer att rekrytera, säger Malin Lindström, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Därför startar nu Sveriges Ingenjörer i samarbete med Ny Teknik konceptet Ingenjörskarriär med bl a webb- och mobilsajt, nyhetsbrev och tematidningar, event och karriärträffar där ingenjörer och arbetsgivare kan mötas.

Torsdag 26 april blir det lanseringskväll i Göteborg med flera hundra ingenjörer och arbetsgivare på plats för att knyta nya kontakter och diskutera karriärfrågor. Se särskild inbjudan

– Under våren gör vi också en karriär- och attitydundersökning som visar vad ingenjörerna värdesätter hos arbetsgivarna och vad de tycker är viktigt på jobbet, säger Malin Lindström.

Tanken är att Ingenjörskarriär ska guida ingenjörerna genom hela yrkeslivet. Här kan man få tips och råd om nya jobb, karriärval, vidareutbildningar och ledarskapsfrågor mm tillsammans med relevanta karriärnyheter och jobbannonser.

– Ingenjörskarriär blir unikt då konceptet helt inriktas på en enda yrkesgrupp, ingenjörerna. Vi ser det här som en utökad, modern och effektiv service för våra medlemmar, säger Malin Lindström.

Se den nya sajten redan nu: www.ingenjorskarriar.se

Malin Lindström, projektledare, 070-653 42 75

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.