Polhemspriset delas ut på tisdag

Vem får Polhemspriset – Sveriges äldsta och finaste teknikpris? Tre banbrytande innovatörer har nominerats. På tisdag kväll avslöjas vem som är årets pristagare och då får Polhemsmedaljen och 250 000 kronor av Sveriges Ingenjörer. Prisutdelare är närings- och innovationsminister Mikael Damberg. Välkommen!

Polhemspriset 2014 delas ut vid den stora Polhemsfesten, som Sveriges Ingenjörer arrangerar i det nybyggda Nod i Kista Science-området den 18 november. Då utdelas även Wimanska priset och Lilla Polhemspriset för bästa examensarbeten. Dessutom koras Svenska mästarna i teknik – vinnarna i Teknik-SM för studenter.

Tid: Tisdag 18 november kl 17:30-22:00. Hålltider prisutdelningar:

• Teknik-SM kl 19:35
  • Wimanska priset kl 20:40
  • Lilla Polhemspriset kl      21:20
  • Polhemspriset kl 21:25

Plats: Nod, Borgarfjordsvägen 12, Kista Science City, Kista

De nominerade till Polhemspriset 2014 är

• Hans Björklund, ABB-ingenjör: Kontroll- och skyddssystem för      smarta elnät
  • Mats Danielsson, KTH-professor: Lågstrålande och säkrare      mammografi
  • Mikael Eriksson, Lunda-professor: Forskningsanläggningen MAX-lab

Fylligare fakta, intervjuer, bilder och filmer finns på www.polhemspriset.se

Snabbfakta Polhemspriset
Instiftat 1876 till minne av Sveriges store uppfinnare Christopher Polhem (1661-1751). Utöver äran består priset av Polhemsmedaljen i guld plus 250 000 kronor.
Utdelas av Sveriges Ingenjörer för teknisk innovation på hög nivå eller genialisk lösning av ett tekniskt problem. Ska vara uthålligt miljövänlig.
Bland tidigare pristagare märks Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Ove Fernö för rökavvänjningsmedlet Nicorette (1987), Håkan Lans för GPS (1995), Laila Ohlgren för ”gröna knappen” på mobiltelefoner (2009) och Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013).

Lisa Bondesson, projektledare Polhemsfesten, 070-653 81 48

Det är med sina 139 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.