Pressinbjudan: Hur får vi forskning och utveckling att fortsätta i Sverige?

Hur får vi forskning och utveckling att fortsätta i Sverige?

Välkommen till ett eftermiddagsseminarium med experter och politiker om dagens och framtidens forskningspolitik!

Ericsson, Volvo och andra forskningsintensiva företag har en stor del av sin FoU (forskning och utveckling) förlagd i Sverige – men den globala konkurrensen ökar. Hur ska Sverige fortsätta vara konkurrenskraftigt när till exempel Kina satsar på att locka till sig företagens forskning? Hur kan offentlig och privat forskningsfinansiering samspela bättre? Hur ska höstens forsknings- och innovationsproposition bli ett steg i rätt riktning?

I diskussionerna deltar bland andra ledande företrädare för Volvo, Ericsson och Vinnova liksom universitetskansler Anders Flodström, Högskoleverket, och Thomas Eneroth (s), vice ordförande i näringsutskottet.

Global konkurrens om företagens forskning och utveckling Tid: Tisdag 8 april kl 14-17 Plats: Ingenjörshuset, Malmskillnadsgatan 46, Stockholm Moderator: Peter Larsson, Sveriges Ingenjörer

Program bifogas detta mail. Finns även på www.sverigesingenjorer.se

Seminariet är det andra i serien "Teknik i människans tjänst" som Sveriges Ingenjörer arrangerar om forskning och forskningspolitik.

För mer information: Johan Sittenfeld, seminariesamordnare, 070-653 82 05 Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 117 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se