Pressinbjudan: Mänsklig musikmaskin inviger Teknikdagarna 6-8 maj

Mänsklig musikmaskin inviger Teknikdagarna 6-8 maj i city

En mänsklig musikmaskin av musikelever inviger på onsdag Teknikdagarna på Sergels torg, där 1 400 skolbarn uppfinner fritt på årets teknikkollo. Och Stockholms skolborgarråd Lotta Edholm talar.

– Det lär bli fullt ös. Särskilt på Plattan med 1 400 pigga barn på Teknikkollot. Alla platser för föranmälda dit är fullbokade, liksom för draksagorna och Teknik & kultur i Kulturhuset, säger Elisabeth Arbin, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Se klippet från förra årets Teknikdagar på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=bXWaCBdUAB0 Teknikkollo, MindBall, James Bond… I år består Teknikdagarna på Kulturhuset och Sergels Torg av en rad olika aktiviteter för barn och unga. Dessutom seminarier för vuxna. Några hållpunkter:

Onsdag 6 maj ? Invigning, Sergels Torg kl 12:30. Skolborgarrådet Lotta Edholm talar och elever ur Sjöängsskolans musikklasser gör en musikmaskin.
? Teknikkollo, Sergels Torg kl 9-11, 12:30-14:30. 6-10-åringar bygger om gamla radioapparater, dammsugare och strykjärn till nya uppfinningar. ? Teknik & kultur, Lava kl 12-19. Teknisk inspirationsmässa där 11-18- åringar bl a utmanar varandra på Mindball – håll huvudet kallast! ? Köra elbil på vindkraft – åka på en blåsning? Seminarium med Per Ribbing i Hörsalen kl 12:30-13:30. ? Så utbildar vi framtidens Nobelpristagare. Seminarium med lärare, elever och politiker i Studio 3 kl 15:30-16:30.

Torsdag 7 maj ? Draksagor, Rum för barn kl 8:30-12. Draken Berta eldar på 4-6-åringar i kemiska experiment.
? Teknikkollo, Sergels Torg kl 9-11, 12:30-14:30. 6-10-åringar bygger om gamla radioapparater, dammsugare och strykjärn till nya uppfinningar. ? Teknik & kultur, Lava kl 12-19. Teknisk inspirationsmässa där 11-18- åringar bl a utmanar varandra på Mindball – håll huvudet kallast! ? James Bonds teknikutveckling. Seminarium med Bondbilsfantasten Bosse "Bildoktorn" Andersson i Hörsalen kl 12-12:45.
? Kunskap i globaliseringens tid. Seminarium med utbildningsminister Jan Björklund i Studio 3 kl 13-14.
? Final i Teknik-SM, Hörsalen kl 15-16. Svenska mästerskapet i framtida teknik för studenter.

Fredag 8 maj ? Draksagor, Rum för barn kl 8:30-12. Draken Berta eldar på 4-6-åringar i kemiska experiment.
? Teknikkollo, Sergels Torg kl 9-11, 12:30-14:30. 6-10-åringar bygger om gamla radioapparater, dammsugare och strykjärn till nya uppfinningar. ? Teknik & kultur, Lava kl 12-19. Teknisk inspirationsmässa där 11-18- åringar bl a utmanar varandra på Mindball – håll huvudet kallast! ? Framtidens pacemaker – mot nya mål i människans tjänst. Seminarium om medicintekniska landvinningar. Studie 3, kl 12:30-13:30.

– Barn är nyfikna och har ett naturligt intresse för naturvetenskap och teknik. Vi vill ta vara på intresset och stimulera det ytterligare, säger utvecklingschef Patrik Nilsson på Sveriges Ingenjörer som arrangerar Teknikdagarna i samarbete med bland andra Saab, Sandvik, AkzoNobel, IVA och Vinnova.

Fri bild (flicka med borrmaskin) och program bifogas detta mail.

För mer information se www.teknikdagarna.se eller kontakta : Elisabeth Arbin, projektledare, 076-145 94 45 Patrik Nilsson, utvecklingschef, 070-653 80 21 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (2)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman år 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se