Pressinfo: Mänsklig musikmaskin inviger Teknikdagarna i city

Skolborgarråd och musikmaskin inviger Teknikdagarna i city

Stockholms skolborgarråd Lotta Edholm (fp) inviger på onsdag Teknikdagarna 7-9 maj på Sergels Torg, där tusen skolbarn gör nya uppfinningar på teknikkollo. Vid invigningen kommer också musikelever att uppföra en mänsklig musikmaskin.

Teknikdagarna 7-9 maj på Kulturhuset och Sergels Torg består av en rad olika arrangemang för barn, tonåringar och studenter. Några hållpunkter:

Onsdag 7 maj ? Invigning, Sergels Torg kl 12:30. Skolborgarrådet Lotta Edholm (fp) talar och elever ur Sjöängsskolans musikklasser gör en mänsklig musikmaskin.
? Teknikkollo, Sergels Torg kl 9-11, 12:30-14:30. Uppfinnarverkstad. 6-10-åringar bygger om gamla radioapparater, dammsugare och strykjärn till nya uppfinningar. ? Teknik & kultur, Lava kl 12-19. Tonåringar programmerar robotar, bygger levels i dataspel och tillverkar badbomber. ? Legorobotrace, Hörsalen kl 14:30. Power Flower Girls från Djursholm och Gullinge Maskax Kids från Tensta utmanar semifinalister från Teknik- SM ? Final i Teknik-SM, Hörsalen kl 15. Konferencier Måns Nilsson, nyfiken halva i tv-bekanta "Anders & Måns"

Torsdag 8 maj ? Teknikkollo, Sergels Torg kl 9-11, 12:30-14:30. Uppfinnarverkstad. 6-10-åringar bygger om gamla radioapparater, dammsugare och strykjärn till nya uppfinningar. ? Teknik & kultur, Lava kl 12-19. Tonåringar programmerar robotar, bygger levels i dataspel och tillverkar badbomber. ? Teknik i skolan, Studio 3 kl 15-16:30. Lärarseminarium.

Fredag 9 maj ? Teknikkollo, Sergels Torg kl 9-11. Uppfinnarverkstad. 6-10-åringar bygger om gamla radioapparater, dammsugare och strykjärn till nya uppfinningar. ? Teknik & kultur, Lava kl 12-19. Tonåringar programmerar robotar, bygger levels i dataspel och tillverkar badbomber. ? Teknikintresse och tillväxt, Ingenjörshuset kl 10-16. Seminarium och workshop.

– Barn är nyfikna och de flesta har ett naturligt intresse för naturvetenskap och teknik. Vi vill stimulera det ytterligare, säger utvecklingschef Patrik Nilsson på Sveriges Ingenjörer som arrangerar Teknikdagarna i samarbete med bl a Saab, Sandvik, St Jude Medical, IVA och Vinnova.

– Anmälningslistan till teknikkollot på Segels Torg blev fulltecknad redan efter ett dygn. 1 112 barn kommer, säger Elisabeth Arbin, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Fri bild från förra årets teknikkollo bifogas detta mail. ("Elvira och Hanna mekade på teknikkollot i Visby förra sommaren. Foto: Maria Hemlin")

För fler bilder och detaljerat program, se www.teknikdagarna.se

För mer information: Elisabeth Arbin, projektledare, 076-145 94 45 Patrik Nilsson, utvecklingschef, 070-653 80 21 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (2)