Pressinfo: Unga innovatörer invaderar Sthlm City 11-13 maj

Unga innovatörer invaderar city

Skolbarn gör nya uppfinningar av gammalt skrot, tonåringar räknar med mera än bråk och förskolebarn experimenterar så det ryker. Nästa vecka fylls Kulturhuset och Sergels torg av Stockholms tekniksugna barn och unga när Sveriges Ingenjörer arrangerar Teknikdagarna för fjärde året i rad.

– Det ska bli spännande att se vilka världsproblem barnen löser i år med sina kreativa uppfinningar, säger Lisa Bondesson, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Teknikdagarna 11-13 maj består av en rad olika aktiviteter, till exempel: ? Draksagor. 4-6-åringar gör kemiska experiment med draken Berta ? Teknikkollo. 6-10-åringar bygger om gamla radioapparater, dammsugare och strykjärn till nya uppfinningar ? Mattecentrum. Högstadie- och gymnasieelever vässar mattekunskaperna inför nationella proven i Sveriges största räknestuga ? Teknik-SM. Final i svenska mästerskapen i framtida teknik ? Så lyfter vi skolan. Seminarium om möjligheter och framgångsrecept

– Barn är nyfikna och har ett naturligt intresse för naturvetenskap och teknik. Det vill vi ta vara på och det här ett sätt att ytterligare stimulera intresset, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer som arrangerar Teknikdagarna i samarbete med bland andra Sandvik och Saab.

Fri bild (flicka med borrmaskin) bifogas. För fler bilder och detaljerat program, se www.teknikdagarna.se

För mer information: Lisa Bondesson, projektledare, 070-653 81 48 Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer. Det är med sina mer än 125 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se