Pressinformation: Ingenjörerna växer i Almedalen

Ingenjörerna växer i Almedalen

Under Almedalsveckan 29 juni – 4 juli i Visby utvidgar Sveriges Ingenjörer sina aktiviteter. Utöver matnyttiga mingel och seminarier på plats kommer vi att blogga, twittra och bjuda på streamade webbsändningar för att nå ännu fler intresserade. Allt under temat "Andra pratar om tillväxt – Sveriges ingenjörer skapar den".

Är du på Gotland är du varmt välkommen. Annars kan du följa våra seminarier och delegater via www.sverigesingenjorer.se/almedalen2009 . Här är vårt program:

Mingla med Sveriges Ingenjörer Vi bjuder på en lättare buffé och dryck och hälsar dig välkommen till Wisby Strand tisdagen den 30 juni kl 17:30 – 19:00. Entré direkt från Almedalen.

Utbildning för tillväxt Onsdag 1 juli kl 15.00 – 16.30, Kårhuset Rindi, Tage Cervins gata 1

Alla talar om utbildningskvalitet. Men vad tycker egentligen de som har gått utbildningen? Sveriges Ingenjörer presenterar en undersökning av hur de medlemmar som har arbetet några år efter examen ser på utbildningskvaliteten. Svarade utbildningen mot yrkeslivets krav? I panelen:

? Anders Flodström, universitetskansler ? Viktor Andersson, studentkårsordförande Chalmers ? Lisa Petersson, ingenjör ? Anne-Marie Fransson, förbundsdirektör IT & Telekomföretagen och ledamot i Teknikdelegationen

Investera för tillväxt Torsdag 2 juli kl 10.30 – 12.00, Kårhuset Rindi, Tage Cervins gata 1

Sveriges Ingenjörer menar att det är dags att anpassa dagens arbetsliv till verkligheten. Ansvaret för kontinuerlig kompetensutveckling och livslångt lärande är ytterst individens, men kompetensutvecklingsfrågorna måste också hanteras på ett strukturerat och professionellt sätt av näringsliv och arbetsgivare. Och det måste finnas förutsättningar för sådan utveckling. Hur åstadkommer vi gemensamma strategier för fortbildning och vidareutbildning? I panelen:

? Agneta Jöhnk, direktör Sveriges Kommuner och Landsting ? Calle Leinar, vd Trygghetsrådet ? Magnus Ling, vd Industri- och Kemigruppen ? Jonas Milton, vd Almega

Dom små nålsticken… Måndag 29 juni kl 11.00 – 12.00, Kårhuset Rindi, Tage Cervins gata 1

Det tvärfackliga nätverket Fritt Fram tar upp beteenden mot HBT-personer i arbetslivet, allt ifrån uppenbar diskriminering till alla de där vardagliga små kommentarerna. Men framför allt – vad kan vi göra för att förebygga och motarbeta en sådan kultur som i förlängningen skapar en dålig arbetsmiljö? Medverkande:

? Wanja Lundby Wedin, ordförande LO ? Eva Nilsson Bågenholm, ordförande Sveriges läkarförbund ? Katri Linna, diskrimineringsombudsman ? Sören Juvas, ordförande RFSL ? Caroline Tovatt, doktorand ? Leili Falsafi, moderator

Användaranpassning av teknik och miljö Tisdag 30 juni kl 11.00 – 12.00, Kårhuset Rindi, Tage Cervins gata 1

Hur kan ingenjören och arbetsterapeuten tillsammans utveckla och designa produkter som är anpassade för alla?

Arrangör: Sveriges Ingenjörer och Sveriges Arbetsterapeuter

Nobelpris eller jobb – vad ska styra högskolans finansiering? Tisdag 30 juni kl 15.00 – 16:30, Café Tidsfördriv, Hästgatan 12

Arrangör: Almega, Civilekonomerna, Jusek och Sveriges Ingenjörer

För mer information: Charlotte Helmersson, kommunikatör, 070-240 54 22